7 jan. 2014

Att välja bort och få tusenfallt tillbaka.

Tänk så många reaktioner jag fått på att jag inte har någon vattentoalett inomhus utan använder utedasset året om. Att jag väljer bort något så självklart. Ja det var självklart för mig med för några år sedan, men sen började jag ifrågasätta och precis som jag skrivit tidigare blev det helt plötsligt självklart att inte välja en vattentoalett i porslin inomhus. Ekonomiskt och ekologiskt självklart.
Vad jag inte hade väntat mig va den enorma lyx på ett helt annat plan jag fått tillbaka. Vissa verkar tro att bara för att jag engagerar mig i miljöfrågor och bor på landet är jag en typ av naturmänniska, som i kläder som passar alla väder ger mig ut på vandringsturer med matsäck och tält i packningen och kan fågelläten och svampar. Nej, jag håller mig mest runt gården, har alltid hellre lyssnat på punk istället för fågelkvitter och väljer snygga kläder istället för praktiska. Men i och med att jag nu tvingats ut i ur och skur för att besöka dasset har jag blivit tvingad att befinna mig i, och se massa vackert som jag annars skulle missat. Speciellt helt fantastiska morgonvyer då min utsikt ligger åt öster. Kalla mig obotligt optimistisk men även de dagar det är 30grader kallt eller spöregnar ger detta mer än vad det tar.

Vissa verkar tycka att använda utedass är ett steg tillbaka, att byta ner sig. Förutom de ekonomiska och ekologiska fördelarna tycker jag att det är en lyx av att varje dag få gå ut utomhus, bara en kort stund, känna och se. Helt obetalbart.

Här, ett urval av instagrambilder för att illustrera.
Morgonsol över vintervitt landskap.

Huset mitt precis vid soluppgången en försommarmorgon.

Hela udden är knallgul av smörblommor.

Fullmåne en stjärnklar sommarnatt.

Soluppgång i en höstgul hästhage.

3 kommentarer:

  1. jag älskar ute dass;) varm frigolit sits som nog var en enorm lyx bara det när den kom;) så njut på

    SvaraRadera
  2. Ja, det är intressant att se hur man tänker om och anpassar sig!
    Jag har alltid sett mig själv bo ganska enkelt och litet, men inte så här litet å enkelt jag har det nu, sedan snart två år.
    20 kvm.
    El.
    Men inte vatten och avlopp.
    Här finns inget utedass och jag vet inte om det vore okej med varken grannarna eller kommunen att slå upp ett... Fanns nog inte som alternativ i mina tankegångar heller. Här blev det en förbränningstoalett.
    Läste om ditt kalla skafferi/kylskåp när du byggde det och jag funderade länge. Men efter 1,5 år utan köpte jag ett minikylskåp.
    Med vissa förändringar i livet så bor vi inte här på heltid längre, men vi kommer inte heller frivilligt flytta härifrån.
    Vi stortrivs här i vår lilla enkelhet, jag och min dotter!

    Tack för en inspirerande blogg!
    Har haft i tankarna att fråga om jag får komma på studiebesök någon gång då jag ändå är i Dalarna...
    ...kanske kommer frågan så småningom ;-)

    SvaraRadera
  3. Fantastisk blogg! Blir glad av att läsa den

    SvaraRadera