14 okt. 2013

Gäststuga

Jag får rätt många frågor från er som så gärna vill bygga litet men då byggreglerna sätter stopp. Mitt lilla hem är i bygglovet inskrivet som gäststuga (då det redan finns ett bostadshus på gården, ja i praktiken finns det till och med två då gården består av två fastigheter som ägs av vår familj) så det är så jag har kunnat tänja lite på reglerna.
De byggregler som oftast ställer till de är tillgänglighetsanpassningen. Mått, ytor och utformning av planlösning som ska möjliggöra att du ska kunna bo kvar även om hamnar i rullstol och/eller blir gammal och har svårt att ta dig fram. Jag tycker att det är extremt viktigt att dessa regler efterföljs då i alla fall jag vill ha möjligheten att bo kvar på denna vackra plats även när jag blir gammal, sjuk eller råkar ut för en olycka.
Eftersom jag tycker så är det ju väldigt konstigt att jag inte följt dessa regler i detta bygge till punkt och pricka men jag (och byggnadsnämnden) har resonerat som så att fastigheten har ett stort hus där tillgänglighetskraven är uppfyllda som jag i sådana fall kan flytta in i. Hoppas ni hängde med i mitt resonemang!

Nybyggda hus blir bara större och större. Jag har skrivit det förr men jag kan gärna skriva det igen. Vi måste börja ändra på våra vanor och inte bara lita på att teknik eller att någon annan ska lösa våra miljöproblem. Att bygga mindre hus är ett steg i rätt riktning. En standard EgnaHem-villa som för hundra år sedan inhyste två familjer räcker inte åt en familj idag, utan prio nummer ett är att man måste bygga ut när man flyttar in. Jag hoppas att ni förstår att jag inte tycker att man ska knöka in en familj med fem barn i ett rum och kök som man kanske levde förr utan att jag vill att utvecklingen ska gå åt rätt håll. Att vi bygger den yta som vi faktiskt behöver. Det blir rätt tomma ord om hur miljövänligt bygget är när det ändå bara är yta som värms upp men inte i praktiken används.

Det skulle verkligen vara intressant och se hur liten yta det är möjligt att bygga där tillgängligheten är uppfylld? Lägenhet? Hus? Någon som har ett bra exempel?

3 kommentarer:

  1. Vi är en familj på fyra som bor i ett pyttigt radhus. 68kvm med källare (som är beboelig). Litet, men alldeles underbart! Jag tycker om närheten vi har till varann fast vi ändå kan vara ifred. Och vi måste tänka på vad vi skaffar oss, allt får inte plats. Vi rensar ofta och jag tycker om att jag verkligen har koll på allt. Jag vet var allt finns, det har sin plats. Önskar fler kunde upptäcka charmen och mysigheten med det lilla. :-)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Man borde bygga/renovera så man kan växla ner boyta mellan sommar/vinter. Allt för att minimera energibehovet. Istället för att tro man kan behålla dessa jättelika uppvärmda ytor, fast miljövänligt.
    Har själv flyttat ut på landet, ca 30kvm enplan byggt ovanpå gammal jordkällare, och labbar med olika lösningar. Tycker det är rymligt, prylar kan man ha i kalla uthus. Håller helt med om utedass, frigolitsits enda modernitet man behöver !

    SvaraRadera
  3. Gjorde ett inlägg som är löst baserat på din frågeställning:

    http://norrvaggen.blogspot.se/2013/12/presentation-av-stora-huset.html

    Mvh
    Peter

    SvaraRadera