11 feb. 2012

Belysning i Watt

Nu när jag känner att mitt hem börjar kännas färdigt har jag tagit ett ryck och satt upp lampor. Självklart är allt LED förutom de 2st 20W halogenspottar som satt i fläkten när jag köpte den.
För att illustrera hur lite el de drar har jag räknat ihop mina ljuskällor och sammanställt dem. Nu är inte belysningen på toaletten medräknad och säkert kommer det tillkomma någon lampa eftersom men jag tycker det ger en bra översikt!

Castro har fått hatt! Snygg lampskärm gjord av vinflaskor, från Återbruket. Jag har två över mitt köksbord!

Kök
2st 0,9W över köksbordet.
4st 4,5W spottar arbetsbelysning över arbetsbänk/diskbänk.
1st 2W vid flipperspelstavla.
2st 20W inbyggda i fläkt.

Snygg stor klot-LED glas, framför flipperspelstavlan.


Hall
1st 1,6W över spegel.
1st 2W taklampa.
1st 1,6 i trapp.

Favoritlampan som lyser över trappen, från Larshans antik &kuriosa på Slaggatan.

Sovrum
2st 2W sänglampor.
1st 2W lampa på hylla.
2st 1,6W bordslampa.

Summa: 76,2W
76,2W för alla lampor, det var väldigt mycket mindre än vad jag hade tänkt mig, å sen är det ju väldigt sällan jag har alla lampor på samtidigt! Om jag skulle vilja få ner elförbrukningen ännu mer skulle jag kunna byta halogenspottarna i fläkten till LED, men jag låter de jag har nu få lysa klart först.

3 kommentarer:

  1. Så fint!!! Var har du fått tag på klotledlampan? Jag vill se en bild på flipperspelstavlan också!
    kram dani

    SvaraRadera
  2. På lampaffären i stan, kan kolla upp vad det är för märke! Vad som jag verkligen gillar med den är att den är i glas, led brukar annars gärna vara i plast, vilket också kan ha sina fördelar iof!
    Bild på den kommer, jag lovar!
    Kram till dig å hela familjen!

    SvaraRadera