15 okt. 2011

Skärbrädor

Det var ett tag sedan man stod där i träslöjden och hyvlade på sin skärbräda. Ja det är nog närmare 20år sedan jag gjorde en skärbräda sist. Men nu har det hänt igen. Galet mycket roligare var det nu då jag tog överblivna bitar från mitt köksgolv som redan var färdighyvlade, kapade bort sponten och slipade av dem i bandslipen. 10 minuter till skillnad från den termin det tog sist, åtminstone är det så lång tid det kändes som att det då tog.
Skärbrädor i trä tycker jag är överlägsna de i plast, jag tycker rent av att det är äckligt med de i plast. Lätta är de att underhålla med då man bara kan hyvla av en bit när dom börjar se sunkiga ut. Oljar in gör man med det matfett man har närmast till hands!

3 kommentarer:

  1. Jag tror inte det är så bra att använda matolja till din skärbräda. Den härsknar så småningom. Det är bättre med paraffinolja, som är smak- och luktlös och som inte härsknar.

    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Intressant! Det har jag också hört, men jag brukar använda matolja och jag har inte märk av något. Kan det kanske ha med hur ofta den används? Att det inte hinner härskna?

    SvaraRadera
  3. Det kanske är så och att du kanske diskar den ordentligt. Det har nog inte jag gjort.

    Birgitta

    SvaraRadera