16 okt. 2011

Lättreglar

Jag har fått en fråga om en närmare beskrivning av lättreglarna jag gjorde. Fördelarna med lättreglar är att dom blir lättare, minimerar köldbryggor och kräver mindre material. Här kan man läsa en PDF om lättreglar från Masonite. Men jag hade ju en befintlig konstruktion och byggde mina utifrån den;

Ett enkelt snitt på takstolskonstruktionen som den såg ut från början.


Här har jag satt fast två 45x95 reglar så att jag får ett avstånd från underkant på regel till tak på 30cm där det senare blev isolering. Dom skruvades i väggen och i den horisontella bjälken.
Här fäste jag masonitremsor med dyckertpistolen på sidorna av reglarna så att det bildades fack för isoleringen. Klart!
På undersidan häftades sedan ångspärren fast och så glespanel på den. Här kan man se hur det såg ut och hur det gick till när det senare isolerades!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar