30 aug. 2011


Bilden är länkad, om ni blev shoppingsugna.
Jag har under hela min uppväxt älskar att bläddra i den där katalogen från det där möbelvaruhuset. På senare år har jag blivit lite mer tveksam och i år när jag bläddrat igenom den kände jag faktiskt inget annat än ilska. 4 kökshandukar för 19kronor. Mindre än 5kronor styck. Är vi helt dumma i huvudet eller? Vem tillverkar en vara för detta priset?
Jag hittade även det absurda citatet "Det här sovrummet höll sig inom kreditgränsen för det kreditkort som ligger i en av väskorna". Ja, de vill tydligen att vi ska skuldsätta oss med. Skuldsätta oss för att köpa billigt skräp som vi troligtvis inte behöver.

Är det inte dags att vi börjar betala igen?  Med våra egna pengar. För bra varor, som vi behöver, tillverkade på ett sätt som funkar med miljön och av personer som får bra betalt och blir bra behandlade?

16 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Ju fler av oss som öppnar ögonen desto bättre. Det är så uppenbart att personerna som framställt varan inte får skäligt betalt att jag har svårt att förstå hur folk som köper den kan blunda för det hela...

    SvaraRadera
  2. Å vad bra rutet! Precis så reagerar jag också..:-)

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt!
    Multinationella företag, även svenska, måste hålla sig inom etikgränsen för att medvetna personer ska gynna dem.
    Litet är vackert.

    SvaraRadera
  4. Skönt att fler tänker så =)

    SvaraRadera
  5. Man kan ju bara hålla med...det tog 5 minuter att gå igenom katalogen, jag hittar mer och mer sällan grejer av den kvalitet som jag vill ha, man inser ju att med de priserna som de håller får man varken den kvalitet man vill ha eller en bra miljö, snarare den man förtjänar för att man inte tänker.

    Det är dessutom dags att företag som IKEA går före, det skulle driva på utvecklingen åt rätt håll! Starta ett upprop till IKEA med uppmaningen att de ska satsa mer på hållbarhet, miljö och rättvisa. Jag skulle definitivt handla mer där där, de lägger ju mycket pengar på formgivning, så varför inte på kvalitet också? Det skulle gynna alla i längden. Folk är inte dummare än att de fattar att kvalitet kostar, men ger många vinster!

    SvaraRadera
  6. Bra skrivet, är så trött på hur folk tänker med plånboken och inte med hjärnan. "Jag behöver ju faktiskt inte den här men den va ju så billig" - svärmor.

    SvaraRadera
  7. Glöm inte att det är 5kr när allt är betalt. Frakt, paketering, mellanhänder, påslag för vinst...

    SvaraRadera
  8. Håller helt och hållet med, det är dags av vi börjar tänka efter lite!

    SvaraRadera
  9. Jag tror många naivt tänker att "oj vad billigt, men IKEA har säkert koll på att produktionen går rätt till!". I det här landet litar man på IKEA på ett nästan sjukligt sätt.. Man lägger ansvaret på någon annan. Det gäller även elektronik och sådant... Visst, IKEA kan ha fina saker, men priserna är som sagt läskigt låga. Tacka vet jag loppisar med grejor från 50-60-talet som håller i många år till!

    SvaraRadera
  10. Här trycker jag på GILLA-knappen!

    SvaraRadera
  11. "GILLA-knappen" +1
    Bra skrivet...

    SvaraRadera
  12. Oj vilket engagemang! I mångt och mycket håller jag med och visst är det lätt att ta för givet att ett enormt lågprisföretag gör det på någons bekostnad. Vad man måste ta med i ekvationen är att IKEA har nästan 300 varuhus vilket betyder att kvantiteterna håller nere priset. 100 000 handdukars produktion kanske ger en prislapp på 150kr men 10 miljoner handdukar får ner priserna på ex. 19kr/4st, att de dessutom är maskinvävda och utan vinstmarginal hålller också priset nere (vilket inte gäller alla produkter men några med detta "tappan andan-pris").

    IKEA är absolut en del av problemet med förbrukningen av världens resurser men arbetet med att förbättra för både människa och miljö är minst lika stort. Man kan läsa mer på deras hemida:

    http://www.ikea.com/ms/sv_SE/the_ikea_story/people_and_the_environment/index.html?icid=se%3Eic%3Efooter%3Eom_manniskor-miljo

    Tyvärr har inte alla människor råd att leva ekologiskt, och det är naivt att tro att det skulle kunna fungera för alla att bilda sitt egna lilla kretslopp, dessutom är många av loppisfynden bovar till de problem vi lever med idag då medvetenheten och mijögiftig produktion är markant förbättrad idag mot för 50-60 år sen.

    Jag ursäktar inte en stor möbeljätte men vill belysa att situationen inte är så svart/vit som vissa av kommentarerna här antyder, det är uppenbarligen lättare att skylla allt på "storebror". I grunden är det ju människan som inte tar reda fakta, eller köper nyproduktion bara för att det är billigt som är det stora problemet, inte företagen som profiterar på detta. Har man råd och möjlighet finns det ingen ursäkt att inte tänka hållbart och en ökad medvetenhet, engagemang och viljan att förändra, som ditt arbete och den här bloggen är definitivt ett steg i rätt riktning så heja heja!

    SvaraRadera
  13. Tack! :)
    Självklart är inte situationen svart/vit och min poäng är inte alls att skylla på någon utan att jag tycker att det är dags att VI gör något, att VI tänker efter och väljer, PRIORITERAR. För det tycker jag det här projektet är ett perfekt exempel på, att det inte alls behöver vara dyrt att leva på ett hållbart sätt, det gäller bara att prioritera!

    SvaraRadera
  14. Skönt försök till greenwashing av Miss Fixit. Utan billig olja faller hela IKEAs affärsidé ihop som ett korthus, det är allt man behöver veta. Härligt att det finns saker här i världen som faktiskt är svartvita

    SvaraRadera