16 juli 2011

Måla med lera

Dags att äntligen testa på hur lerfärgen funkar. Innehållet är kulört lera, talk, krita, gummi arabicum (naturgummi från acaciaträdet), vegetabiliskt fint fiber, vegetabiliskt hjälpmedel, cellulosa och så tillsätter man vatten själv.
Pulver blandas med vatten till bra konsistens, ca 1del pulver med 1del vatten. Jag gillade att ha den rätt tjock för att få lite struktur i ytan.
Blanda noga och låt stå i ca 30 minuter.
Sen är det bara att måla, två lager blev det, men då hade vi ingen grundfärg, här målar Stina andra lagret.

Det påminner en hel del om att måla med kalkfärg, speciellt att man inte ser nyansen förens det verkligen torkat. Här är det halvtorrt, ser ut som halvtorr polerad betong tycker jag.
Torrt! Blir skitsnyggt med den matta gråa ytan mot mahognyplywooden! Då den är rätt tjock blir det mycket liv i ytan då man ser penseldragen, det ser nästan putsat ut.

Och så det där med skarvarna. Man kan hyvla masoniten med en speciell hyvel och limma ihop skarvarna för att få helt släta skarvar men man kan även göra som jag gjort här, bara sätta dom kant i kant. I det stora huset på gården som renoverades någon gång på tidigt 1900tal är det gjort precis så. Jag har inte använt något spackel, färgen är ju rätt så tjock så den fyller ju i till viss del, bättre än liolefärg eller annan tunnare färg. Visst rör det på sig lite och spricker, men det tycker inte jag gör något, jag tycker om att kunna se vad jag byggt av.

7 kommentarer:

  1. Dansk TV har sänt en massa TV program från Friland, ett område utanför Köpenhamn där man byggde hus med alternativa metoder. Där byggdes många halmhus, som sedan putsades med lera

    http://www.dr.dk/nu/player/#/dr-friland/12073

    SvaraRadera
  2. åh tack för länken, har inte sett programmen! Men jag har faktiskt varit där på studiebesök, fick även en föreläsning av Steen Möller vilket var en nästan religiös upplevelse!

    SvaraRadera
  3. Om man vill att det ska känns som betong på golv, går det att använda sig av detta också då utan att det krackelerar när man går på det?

    SvaraRadera
  4. Nix, inte alls någon golvfärg. Jadu, det var svårt, beror ju lite på vad som är där nu.

    SvaraRadera
  5. Hurdan är lerfärgen att måla med? Som äggoljetempera? Hurdan konsistens har den, går den att efterstryka? Skriv gärna mer om hur den är att måla med. Tack snälla du.

    SvaraRadera