30 juni 2011

Miljövänlig eller bara mindre miljöfarlig?

På mitt jobb målar vi i princip bara med linoljefärg, men för någon vecka sedan behövde vi snabbt färg så jag drog till närmsta färghandel. Frågade efter oljefärg men fick ett snäsigt svar 'det var längesedan man använde oljefärg!'. Så jag följde handlarens råd och med mig tillbaka hade jag en svanenmärkt täcklasyr, vattenbaserad. Det lät ju bra, men vid närmare granskning är jag väldigt tveksam.
'Flytande rester och tvättvätska utgör farligt avfall'

Behöver jag ens citera detta? Dikloroktylisotiazolinon, är det någon som vet vad det kan vara? ett skämt kanske?

Tyvärr känns det som att dagens 'miljövänliga'-byggprodukter inte är miljövänliga utan bara mindre miljöfarliga. Istället för en linoljefärg som bara består av olja, pigment och eventuellt torkmedel målas det med färger med otydbart innehåll som hanteras som farligt avfall, kan ge allergi vid hudkontakt. Utöver det kan vi tillägga att de består av vatten som vi alltså betalar för för att transportera runt och eftersom det är vatten i krävs också en hel del konserveringsmedel för att den inte ska mögla i burken. Borde det inte vara dags att ifrågasätta dessa miljömärkningar? Eller kanske framför allt, om detta är den miljömärkta produkten, hur är då de som inte är miljömärkta? Vad är det vi bygger våra hem med? Läs innehållsförteckning, begär att få fram informationsblad om produkten (som du har rätt att få fram) och ifrågasätt!!

4 kommentarer:

  1. En del av sanningen finns här:
    http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/isotiazoliner.htm
    Där nämns bland annat att oktylisotiazolinon används även den nästan uteslutande som konserveringsmedel i latexfärger men en liten del används också som konserveringsmedel inom läder- och skinnindustrin.

    SvaraRadera
  2. Tack för infon! å där kan man läsa ut att det är ett konserveringsmedel som inte tillverkas i sverige. Här hittade jag lite mer info om allergiframkallande kemiska produkter; http://www.miljomal.se/Systemsidor/Indikatorsida/Fordjupning/?iid=3&pl=1&t=Land&l=SE

    SvaraRadera
  3. Har du kollat in Auro Naturfarben?! Trevligt alternativ till linoljefärg (i vissa fall). /Erika

    SvaraRadera
  4. Nej det har jag inte, tack för tipset!

    SvaraRadera