8 juni 2011

Kubbgolvet

Får en del frågor om kubbgolvet jag lagt i hallen och om hur man lägger det. Såg nu att jag bara beskrivit det lite kort och inte visat med bilder hur det är uppbyggt. Så här kommer lite mer info och bilder. Mitt kubbgolv är som en vanlig spontad parkett med ca 7mm tunt kubblager på ovansidan. Sammanlagt är det 25mm tjockt och läggs alltså direkt på golvbjälkarna precis som ett vanligt massivt trägolv. Här ser ni;
Eftersom det är ett begagnat golv vet jag inte var man kan få tag på det (om någon vet, tipsa gärna!). Googlade lite och hittade bland annat Almedalsgolv som har kubbgolv i deras sortiment, men då ett riktigt kubbgolv, alltså ett massivt som läggs bit för bit. På deras hemsida kan man hitta denna intressanta text om kubbgolvets kistoria;
'Historiskt har kubbgolven använts i miljöer där det ställts höga krav på tålighet och akustik. Tro det eller ej men det finns historiska belägg för kubbgolv sedan 1000-talet! Fram till 1920-talet användes träkubb som gatubeläggning i världens stora städer som exempelvis Paris, New York med flera. Miljontals kvadratmeter med kubb gick åt. Det finns fortfarande vissa gator kvar i bland annat Chicago med kubbeläggning. Även i Sverige användes kubben utomhus. Exempelvis hade Kungliga Operan i Stockholm kubbgolv på yttergården av stora entrén för att dämpa ljudet av hästekipagen.'

Om ni har fler frågor, fråga på! 

2 kommentarer:

  1. Oj, jag inbillade mig att "kubbarna" var 5-10 cm höga och att de sattes en och en! Det läggs ju idag trägolv i kök och andra miljöer där traditionella parkettgolv inte har tillräcklig hållbarhet, så det borde ju finnas en marknad för dem.

    SvaraRadera
  2. Sofia Plogen13 juni 2011 20:55

    Det finns ett kubbgolv (-marktäckning?) utomhus utanför entrén till "Silvanum" (skogsmuseum tillika lokaler för Design- och Träteknik utbildningen på Högskolan) i Gävle. Kolla in det om du har vägarna förbi...

    SvaraRadera