23 apr. 2011

Överskåp

Under de senaste dagarna har det byggts överskåp. På grund av att jag tog upp ett till fönster, av att det går en bjälke tvärs genom köket och att jag ska ha gasspis som kräver högre avstånd till fläkten så gick det bara att använda ett av de överskåp jag samlat på mig, resten fick jag bygga själv.

Öppna hyllor längst upp och ett centrerat fläktskåp som fick en lucka som jag tyckte passade. Stommarna ska målas vita sen.

Där längst till vänster fick ett 80skåp plats, kommer bli över diskbänken där i vinkel och perfekt att ösa upp disk i. Till höger om det in mot väggen kommer det senare bli hyllplan.

Fläktskåpet blev jag riktigt nöjd med. Ville ha en så osynlig fläkt som möjligt och så liten som möjligt så jag beställde hem den minsta integrerade fläkt jag kunde hitta på nätet. Tyvärr verkar dock utbudet av Svensktillverkade vitvaror vara näst intill obefintligt.

4 kommentarer:

  1. Är det en Fjäråskupan du köpt?

    Det blev i alla fall bra :-)

    Vad blir det för färg på träväggen?

    Glad Påsk!
    Helene

    SvaraRadera
  2. Har du funderat på att göra ett skåp där man ställer in disken direkt? Alltså med ribbad botten, sådana som gjordes förr. Jag tycker de var suveräna. Så skönt att slippa plocka in disk i skåpen.

    SvaraRadera
  3. Skåpen med ribbad botten är vanliga i andra länder, även våra nordiska grannländer. Men själva idén med att ställa in vått porslin i ett skåp är ingen bra idé, det blir inte trevligt där i längden!

    SvaraRadera
  4. Helene; Nu googlade jag och såg vad en fjäråskupa va. Tyvärr är det ingen sådan, om jag hade vetat att det gick att få tag i hade det absolut blivit en sådan men den jag har är en smeg.
    Träväggen till vänster kommer bli som den är. Den till höger kommer kläs med masonit och målas grå! Glad Påsk!


    Karin & kurt; Nix det blir det inte, men har ett sånt i stora huset och det har funkat utmärkt i alla år!
    Kommer bli en upphöjd hylla under skåpet där disken ska stå, lite svårt att förklara, ni kommer få se sen!

    SvaraRadera