7 apr. 2011

Böcker och färg


Förra veckan fick jag en present av mannen min. Känsla för masonit av Nisse Larsson. En bok fullproppad av inspirerande bilder och historier om skivan som ändrade hela våran byggnadskultur. Jag har, efter jag läst den, lagt på en till sak på min bygga-before-I-die-list, en oisolerad sportstuga i masonit! En sådan med rundat tak som man beställde som byggsats för endast 325kr och som man skymtar i bakgrunden på denna bok!

Sen fick jag idag hem ett paket från Ekologiska byggvaruhuset. En påse lerfärg som jag tänkte ha på väggarna i köket. Mullvad heter nyansen och jag är så nyfiken hur det ska bli!
Och boken Living Dreams - om ekobyggande - en hållbar livsstil av Per G Berg, Margaretha Cras-Saar och Martin Saar som med sina två exempel, bostadsområderna Understenhöjden i Stockholm och Hågaby i Uppsala visar hur man skapar socialt, ekonomiskt och ekologiskt uthålliga samhällen. Från idéstadie till inflytt, precis som mitt projekt men i lite större skala. Har bara hunnit bläddra i den än men den ser riktigt lovande ut med mycket tips och inspirerande bilder!

5 kommentarer:

  1. Vet du, den där boken köpte jag på Lager 157 för några månader sedan och just nu imorse plockade jag fram den för att jag skulle komma ihåg att ta med den och visa för dig på söndag. :)

    SvaraRadera
  2. Masonite blir kanske kult. Fabriken i Rundvik har under veckan försatts i konkurs...

    SvaraRadera
  3. Sofia Plogen13 juni 2011 20:44

    Jag har läst den där masonitboken! Jag vill också bygga ett sådant rundat hus! En husbyggsats för 325 kronor alltså, det var bättre förr (förutom kvinnosynen då... och människosynen i största allmänhet iofs...)

    SvaraRadera
  4. Kul, släkten Wikström som ägde masonite ägde en ö här nere i Östergötlands skärgård som de hade masonite-stugor på. Vet ej om några finns kvar, kan kolla.

    SvaraRadera