18 mars 2011

Värmen

En sak jag nog inte tagit upp här är hur mitt lilla hus ska värmas upp. Det är ju ofta något som först tas upp när man pratar om miljövänliga hus men i mitt fall tycker jag det finns andra saker som är mycket intressantare och viktigare.
Men såhär tänker jag;
-Det ska ta liten plats och inte kosta mycket.
-Jag vill ha det enkelt. Vattenburna system går bort eftersom jag lätt vill kunna kallställa utan att oroa mig över att det ska frysa, dessutom känns behöver jag knappt något varmvatten att värma upp då det inte kommer bli någon dusch/tvätt/diskmaskin i huset utan bara varmvatten till kök och handfat på toalett.
-Jag vill kunna värma upp mitt hus utan att vara beroende av el.

Det enda alternativet som uppfyller alla mina krav är en kamin som jag kommer elda ved i. Varmvatten får jag från en liten varmvattenberedare. Dessutom kommer jag troligtvis installera ett par elelement som kan gå om jag åker bort.
Jag har letat och letat efter den perfekta kaminen. Kollat annonser på gamla och nytillverkade men inte hittat något som faller mig i smaken och som uppfyller mina krav. Det svåraste har varit att hitta små kaminer, framför allt några som inte är så djupa, men som med allt annat idag är allt stort. Men så hittade jag den, en emaljerad Husqvarna Nr 150, i ett uthus på gården! Tänka sig! 74cm hög, 44cm bred och 34cm djup! Svensk! Skicket är inte perfekt men helt okej. Det som nästan är bäst är att det är så kul att använda något som har sin historia på gården, den har nämligen stått i kammaren på ett av husen här. Min fina kamin!

10 kommentarer:

  1. Den ser jättefin ut! Hoppas att den värmer lika bra oxå! ;-)

    SvaraRadera
  2. om du inte ska ha dusch eller tvättmaskin, hur ska du då hålla dig ren och ha rena kläder? :P

    SvaraRadera
  3. Tomas; Det hoppas jag med! :)
    Sofia; Jag har ett stort hus är jag kan duscha och tvätta kläder tills vidare, men det ska byggas ett badrum/tvättstuga vägg i vägg med det jag bygger nu med! :)

    SvaraRadera
  4. Så kul, precis en sån kamin har jag stående i mitt nu uthyrda föräldrahem. Funderar på att ta den till en kommande friggebod vid sommarstället. Ska bli intressant att höra hur den fungerar. Kopplar du varmvattenberedare till den, eller hur funkar det?
    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Gunilla; Okej! Ja vi har en likadan på jobbet, väldigt lätteldad. Nej det blir en elektrisk varmvattenberedare på 10L. Sen planerar jag att bygga pannrum där vägg i vägg där jag ska ha badrum/tvättstuga, med vedpanna, acktankar och solpaneler på taket. Drar kulvert in till stora huset som har vattenburet system, då slipper jag ha badrum och pannrum där inne. Slipper även att ha solpanelerna på stora huset, tycker att de kan förstöra utseendet på gamla hus. På vedboden däremot kan dom gärna få sitta! :)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker kaminer är det absolut trevligaste sättet att få värme, men röken från vedeldning är ju ett miljöproblem. Hur tänker du om det? Går det att rena röken i så liten skala?

    SvaraRadera
  7. Perfekt värmekälla!
    Skön värme blir det!

    Du har en utmaning att hämta hos mig!
    http://ullevidsdal.blogspot.com/2011/03/utmaning-8-saker-om-mig-sjalv.html

    Kram Helene

    SvaraRadera
  8. Sofia; Jag tänker som så här att det finns inga alternativ i min situation. En ny miljögodkänd panna hade varit ett ja(har dock inte hittat någon som passar), men en poäng med detta projekt är ju att ta tillvara på det som redan finns och inte köpa nytt. Dessutom ser jag ved som väldigt miljövänligt då det knappt behöver processas och att den inte behöver transporteras långt(en hel del ved kommer från egna gården). Viktigt är även att elda med torr ved och elda rätt för att få bra förbränning.

    Helene; Ja det blir det verkligen!

    SvaraRadera
  9. vilken fin kamin du hittat!!!

    jag gillar att du har sa manga "den har hittade jag i ett uthus pa garden"-prylar omkring dig.

    det ar som att det finns en outgrundlig kalla till vad sjutton som helst som ar precis vad du behover right next doors. otroligt behandigt :)

    SvaraRadera
  10. Det är ju verkligen det det gör! Så blir det när man är 3e generation på samma gård med obegränsat med utrymme att samla saker!

    SvaraRadera