4 mars 2011

Bygga egen karm

Jag får ofta frågan om jag är intresserad av att köpa gamla fönsterbågar. Folk verkar tro att det ligger ett stort ekonomiskt värde i dem. Men om bågen inte har en speciell spröjsning, riktigt gammalt eller stort glas och/eller har karm gör det inte det, än, tyvärr. Däremot finns det ett kulturhistoriskt värde och kvalitén på gamla bågar är helt fantastisk, så vad ni än gör så släng dom inte!!

Proceduren som oftast sker efter att folk gått på trenden att byta fönster är att de tar ur bågarna, sågar sönder karmen för att lätt demontera den och sen monterar det nya fönstret. Det gör att det finns en hel del bågar kvar men det är svårt att hitta gamla karmar.

Vad man kan göra om man fått tag på gamla bågar utan karm är att man kan bygga sig en väldigt enkelt. Jag byggde egna till alla mina fönster utom de små på toalletten/hallen som redan hade karm.
Jag använde mig av hyvlad regel 45x145, de sätter man ihop som en ram runt bågen med några millimeters mellanrum på alla sidor. Sen tog jag en planhyvlad 15x69 och satt på insidan av regeln, mot den ska ytterbågen ligga mot så den ligger i liv med ytterkanten av regeln. Och på insidan av listen sätter man sedan innerbågen. Bara att montera beslag, sen klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar