17 apr. 2011

Varför?

Jag tror nog inte jag fått frågan varför jag bygger och bloggar som jag gör, men det kan kanske vara intressant att veta.
Först och främst är det ju för att få någonstans att bo vilket kanske inte är så svårt att klura ut. Men efter det är det för att få och sprida kunskap, inspiration och idéer.

Allt för många blundar för den förändring vi måste göra för att kunna fortsätta leva på denna planet. Man behöver knappast ha högskoleexamen för att förstå att det är ohållbart det sätt vi lever på. Oljan och fosforen kommer ta slut. Ruskigt billigt kött kommer med stor sannolikhet från djur som transporterats långt och inte levt ett så trevligt liv. Kärnkraften är osäker och kortsiktig. Människan blir sjuk av att äta eller ha farliga ämnen omkring sig. En matta på ett stort möbelvaruhus som kostar 19kronor är troligtvis inte tillverkad av en person med rättvis lön. Och så vidare. Det är inte så svårt att räkna ut.

Däremot tror jag inte på att vara negativ, skälla och tvinga folk till förändring. Jag tror på att man är villig att ändra på sina invanda mönster om man ser hur enkelt, ekonomiskt, roligt och så mycket bättre det är att leva mer eftertänksamt.
Därför lägger jag ner så mycket energi på att visa hur jag gör och hur jag tänker. Dessutom för att själv bli ifrågasatt, få kritik och feedback på det jag gör för att se om jag har tänkt igenom allt och om det finns något som jag kan göra ännu bättre! För det finns det alltid!

6 kommentarer:

  1. Jeg blir så glad av mennesker som deg:)
    Stå på du gjør en kjempe jobb.
    Det er så spennende følge med og ikke minst inspirerende å se hva du gjør.

    Du sier det så bra :
    "Däremot tror jag inte på att vara negativ, skälla och tvinga folk till förändring. Jag tror på att man är villig att ändra på sina invanda mönster om man ser hur enkelt, ekonomiskt, roligt och så mycket bättre det är att leva mer eftertänksamt."

    Skulle ønske flere gjorde det på denne måten :)

    Stor klem fra meg.

    SvaraRadera
  2. Så fint! Gleder meg til å lese videre her. Enig med alt du sier :)

    SvaraRadera
  3. Helt fantastisk bra skrivet.
    Jag får sådan inspiration och blir ännu mer peppad att sprida min egen kunskap :)
    Tack!
    /Evelina

    SvaraRadera
  4. Du är en otrolig inspirationskälla och när jag någon gång i framtiden ska börja bygga eller renovera ett hus så kommer jag titta tillbaka på dina tips!
    Sådana som du gör att jag tror att vi kommer att kunna ändra på vårat sätt att leva fast det ser mörkt ut.
    Tack!

    SvaraRadera
  5. I love your dedication! Så sant. Inspiring people with what you do is the best form of education.
    Tack!

    SvaraRadera