18 jan. 2011

Väggtankar

Har inte berättat än hur jag tänker kring uppbyggnaden av väggarna.
Först och främst vill jag ha en vägg av bara en typ av material. Vanligtvis idag består en vägg av väldigt många olika typer av material som den dagen när huset ska rivas kräver en noggrann sortering. Jag kommer använda trä rakt igenom, ytterpanel, isolering, innerväggs beklädnad. Trä kan komposteras, brännas eller helst av allt lätt återanvändas.
Jag vill ha en hållbar vägg som man kan sätta upp många tavlor och hyllor på framöver. Råspont gör detta jobb väldigt bra. Som man i sin tur kan klä med ett ytmaterial som panel, masonit eller papp.

Någon typ av skivmaterial, spånskiva, OSB, plywood, väljer jag bort på grund av limmet som finns i dem, vissa är även svåra att återanvända. Gips väljer jag bort dels för att inte stämmer överens med mina ovanstående krav, dessutom är framställningen energikrävande och kan vid felaktig hantering på avfallsstationerna bilda farlig svavelgas.
Mer info om just isoleringen kommer men här kan ni läsa varför jag väljer bort mineralull.

4 kommentarer:

  1. Förmodligen helt rätt tänkt. Jag har dock en fundering, hur hanterar du husets skydd mot brand inomhus? Om man bara har trä i väggarna är det nog inte en optimal konstruktion ur brandsynpunkt. I vårt gamla hus är ju såväl innerväggar som insidan av ytterväggarna lerklinade, vid en brand på insidan bränns leran till en keramikliknande massa som har bra brandegenskaper i likhet med gips (har jag läst i Svenska byggnadsvårdsföreningens tidskrift där ett test genomförts). Anledningen till att man i nya konstruktioner använder gips är ju brandhänsyn bl.a., i flerfamiljshus är det nog tom lagkrav på gips, eller liknande icke brännbara ytbeklädnader...

    SvaraRadera
  2. Bra fråga! Får den ofta och håller på och fila på ett inlägg om just det, håll ut! :)

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för en inspirerande blogg! Jag undrar hur du ser på nollenergihus etc. Mycket av energin vi använder går ju åt till värme. Är det något du har tänkt på vid val av till exempel fönster?

    SvaraRadera
  4. Sofia; Tack!
    Jag tycker att det är kul att det händer saker men jag är väll inte helt positivt inställd till den typen av hus, de tenderar att bara fokuserar på just en bit vilket jag tycker är väldigt synd. Läs mer hur jag tänker här http://36organicm2.blogspot.com/2010/10/studiebesok-villa-paradiset.html

    Mitt bygge är ju i princip totala motsattsen till ett sådant hus. Dels hade jag inte haft möjlighet att bygga ett sådant då jag bygger i ett befintligt uthus och det inte skulle bli så mycket kvar inuti huset med den isoleringsmängden. Sen kommer jag inte ha så mycket elapparater och glödlamopr så det skulle kunna värma mitt hus, jag vill ha så lite av det som möjligt. Tyvärr har de oftast inget fokus på att bygga med bra byggnadsmaterial. Dels tycker jag att idén om att bygga helt täta hus inte är en långsiktigt hållbar lösning. Ja, jag kan fortsätta i en evighet med argument! :)
    Fönster kommer bli de bågar som satt i uthuset från början, som jag byggt karmar åt och så kommer jag ha innerbågar med energiglas.

    SvaraRadera