3 jan. 2011

Skillnaden

Jag satt och tänkte på mitt bygge idag, att jag skulle formulera det som faktiskt gör mitt bygge speciellt till skillnad från hur det vanligtvis byggs idag. Det kommer säkert fram om man har följt hela bloggen men jag har nog aldrig skrivit ner det i ett och samma inlägg. Det var fyra saker som jag tyckte utmärkte sig, men de hör ju alla ihop.

Jag bygger med bra material och ytbehandlingar! Material som är bra för hälsa och miljö vid alla steg tillverkning/montering/användning/demontering/avfall. Som jag ser det så fokuseras det idag i princip bara på två steg, att materialen ska vara billiga att framställa och att de snabbt ska kunna monteras (för tid är pengar), det är tyvärr det som efterfrågas.
De material jag använder ska ha lång livslängd, fungera i ett kretslopp, de ska vara lätta att jobba med och inte innebära hälsorisker.

Jag bygger så jag inte behöver använda så mycket el istället för att skryta med energisnåla elprylar. Elprylar med energiklass A+++ kommer om något år vara utklassade av nya bättre, och oavsett hur energisnåla de är drar de faktiskt el(!) och i takt med att vi byter ut våra elprylar växer sopbergen i fattiga länder dit vi dumpar vårt skräp. Ett exempel hur jag bygger här är mitt skafferi. Den temperatur som rekommenderas i ett kylskåp är 6 grader, det har vi faktiskt gratis i detta land en stor del av året! Varför binda upp mig på el när jag inte behöver.

Jag tänker ekonomiskt. Det gör mig illamående att höra hur folk tänker när de ska till och bygga, det handlar oftast bara om en sak, att skryta. Det bygger 'bara för att' och drar på sig lån de aldrig kommer kunna betala igen för relaxavdelningen de aldrig hinner använda för att de måste jobba så mycket för att kunna betala av lånen.
Jag planerar, tänker till vad jag verkligen behöver och gör det bästa möjliga av det.
Att bygga ekonomiskt betyder inte att jag köper billigt skräp, billigt skräp måste man byta ut, och då blir det inte alls så ekonomiskt i slutändan. Jag väljer saker som jag verkligen vill ha, som jag vet jag inte tröttnar på, med bra kvalité som håller och går att underhålla.
Att jag även har som mål att bygga helt utan lån kommer ge mig massor av frihet, jag kommer kunna lägga tid på det jag verkligen vill.

Och för att kunna bygga utan lån fast jag vill ha hög kvalité återanvänder jag mycket byggmaterial och inredning. Vilket självklart blir mycket bra för miljön med, och så mycket mer personligare!

3 kommentarer:

  1. Jättebra! Hurra för dig, vi andra borde lära oss, jag försöker iallafall lite grand ;)
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper

    SvaraRadera
  2. En riktig eloge ska du ha för din insats! Jag har ju som mål att göra samma sak, men det är svårt om man inte har kontakter eller tid att leta efter rätt material. Det man önskade var ju att fler företag talade om vad dom säljer om man vill välja bra saker, likaså att det fanns lokala alternativ när man vill köpa begagnad inredning, ja utöver Blocket då...

    Allt bygger på planering som du säger, har man tid att tänka kan man välja rätt saker. Jag tror folk helt enkelt inte har tid att planera på rätt sätt, man vill bli färdiga snabbt, därför väljer man det som finns tillgängligt lokalt, Byggmax etc. Jag har också gjort det bitvis för att överhuvudtaget komma någon vart. Urvalet är kasst, eller så är priserna hutlösa. Som tur är har jag hittat några ställen där jag kan köpa det jag vill ha, tyvärr gäller inte det bra isolering i skivform. Närmaste ställe är nog Barrolin, men jag har ju aldrig tid att åka dit...jag har ju haft en firma som sprutat vinden med cellulosaisolering vilket ju är bra, men det kostar ganska mycket såklart!

    Jag kanske skulle anställa dig som rådgivare...? När är du klar med 36 m2 Organic ;-)

    SvaraRadera