27 jan. 2011

Pepparkakshall

Efter ett väldigt inspirerande besök förra veckan, mitt i upprustningen av ett sekelskriftshus, där de använde en väggbeklädnad som jag helt hade glömt, fick jag ju lov att också ge det en chans. Så igår kom det upp Treetex på väggarna i hallen, som numera ser lite ut som lustiga huset byggt i pepparkaksdeg. Med de bruna väggarna, toalettdörren till vänster som är smal och hög och ytterdörren till höger som är kort och bred, men så blir det när man bygger av det man får tag på. Brunt kommer det inte bli, men vilken färg det blir istället vet jag inte riktigt än.

Treetex är egentligen samma sak som Masonit(som jag skrev om här), alltså en träfiberskiva, men porös. Jag brukar förklara det som det material som anslagstavlor är gjorda av, då vet dom flesta. Precis som Masoniten hade den sin storhetstid på 30- 40- och 50-talen innan de blev utkonkurrerade av spån och gipsskivorna. Vanligast var att använda den på insidan av en timmer eller plankvägg och klä den med tapet. Den har ett visst isoleringsvärde och dämpar ljudet riktigt fint. Fäster upp den gör man med pappspik, jag använde en fogsvans för att dela den och få fina snitt. Sen kan man tapetsera upp en tjock papp utanpå i stället för att spackla över spikskallarna för att sedan kunna måla eller tapetsera. I eko-svängen har sett riktigt tjocka porösa träfiberskivor som används som isolering på utsidan av massivträkonstruktioner, som sedan kläs med något yttermaterial.
Nackdelerna med att använda en porös träfiberskiva kan vara att de är relativt ömtåliga och lätt suger upp vatten. Men ett underskattat material enligt mig som nu ger det en chans att visa vad det går för!

3 kommentarer:

  1. Vi kompletterade den gamla tretexen i vårt hus och hittills har jag inte upptäckt några nackdelar... ja.. förutom att man får ha lite längre spik om man ska sätta upp tavlor :)

    SvaraRadera
  2. åh va kul att höra! heja! :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror på denna lösning i din konstruktion, där passar det utmärkt med tanke på att du har råsponten direkt under boarden!

    Vi gjorde andra val än Anna med Treetexen, har man inget bra och fint bakom den som man vill ta fram så kan det nog funka bra att komplettera, de ställen där det satt Treetex i vårt hus var det dock mestadels pärlspont under, då är det ju inte lika kul att behålla boarden...den var dock ditsatt som isolering märkte vi efteråt :-)

    Sen så är det ju inte alltid ett försumbart problem det där med längden på spikar och skruvar, nästan alla väggar, både inner- och ytterväggar i vårt hus är lerklinade med minst 5-6 cm lera på insidan så redan idag så behöver vi ha minst 80 mm spik/skruv för att hänga nåt tungt...det blir rätt grova och fula grejer...för små tavlor funkar det dock med mindre spik i leran.

    SvaraRadera