11 jan. 2011

'Oj vad gott det luktar här!'

Jag får ofta kommentaren 'Oj vad gott det luktar här!' när jag får besök till mitt bygge, det är troligtvis för att det jag bygger med som avger någon doft är trä och linolja, inte så mycket annat. Det är inte alls den 'det luktar nytt'-lukt som man kan känna i ett nytt hus, ny bil eller ny pryl som i själva verket är otrevliga ämnen som emitterar.

I detta projekt har jag valt att välja bort skräckpropaganda utan vill jobba med positiv inspiration i stället. Men en text som fastat hos mig som jag måste dela med mig av angående detta kommer från boken Byggekologi där de tar upp kemikalier i byggbranschen.
'Nämnda ämnesgrupper kan orsaka nervskador, beteenderubbningar, hjärt/kärlsjukdomar, njurskador, hormonstörningar, benskörhet, cancer, fosterskador, nedsatt fruktsamhet och sterilitet.' Det är alltså kemikalier som finns i byggmaterialen som vi väljer att bygga våra hem av.

2 kommentarer:

  1. Det är hemskt hur vi kompromissar med kvalité och vår säkerhet på jakten efter det lägsta priset när man tänker på det.

    SvaraRadera
  2. ja tyvärr är det ju så med det mesta vi konsumerar idag...

    SvaraRadera