8 dec. 2010

Tapetsering


Nu i veckan har det tapetserats för fullt. I byggnadsvårdskretsar är det hett att imitera riktigt gamla tapeter med grålumpapp som rivs i rutor på ca 50cm x 60cm och som sätts upp med överlapp och målas med limfärg eller linoljefärg. Detaljerad beskrivning kan man bland annat hitta i Gysinges handbok. Jag gillar den grova ytan och uttrycket väggen får men är kanske inte så imponerad av idén att bygga och inreda som ett museum, så jag använder tekniken på mitt sätt.
Snedtaken och ena gavelväggen har tapetseras men istället för rutorna river jag längder som tillsammans bildar ränder i olika höjd som går från ena snedtaket över till gavelväggen över till andra snedtaket. (Svårt att se på denna bild dock.)
Tre rullar papp gick åt (270kr) och tre paket tapetklister (222kr). Precis som jag sa när jag var med i Centralen så använde jag tapetklister som inte är färdigblandat. Det är samma resonemang jag har som när det gäller färgen, det är onödigt att transportera runt på vatten, som dessutom måste innehålla massa konserveringsmedel för att hålla, bättre att blanda ut precis så mycket man behöver hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar