24 dec. 2010

Koka tjära hos Svarte Sören


Som sista inlägg detta år passar väl inget bättre än ett inlägg med Dalarnas enda riktiga tomte!
Precis när jag hade startat igång detta projekt fick jag ett mail från Svarte Sören som frågade om jag var intresserad av att komma upp till Mockfjärd för att koka min egen tjära med honom, och gissa om jag var!

Trätjära framställs genom torrdestillation ur främst tall. Tjärved, kådved, törved är olika benämningar på den ved som man använder och som är väldigt kådrik. Det är alltså träets eget rötskydd som man utvinner. Det äldsta fyndet i Sverige av att vi använt oss av tjära är hela 2600år gammalt. Den har använts på till exempel båtar, tak, syllar, dörrar, skidvalla och som smaksättare till alkohol och godis. Under 1900talet har tjäran som träskydd dock tyvärr konkurrerats ut av hälso och miljöfarliga alternativ.

Tjärkokaren

Jag förvånades av hur enkelt det är att koka egen tjära. Svarte Sören har byggt en egen portabel tjärkokare som han åker land och rike runt med. Den består av en stor konservburk med tratt som lock och som man stoppar full med tjärved, den ställs sedan uppochned i en ställning. Runt konservburken ställs en ring av ett gammalt oljefat och där i gör man en eld. Tjärveden har alltså ingen kontakt med elden men hettas upp och tjäran droppar ner ur tratten. Efter ett par timmar har ett par deciliter droppat ner i burken. Tack Svarte Sören!

Nu tar jag ledigt från bloggen under jul och nyår och återkommer i början av nästa år. Tack för alla fina mail och kommentarer här på bloggen och alla ni som följer och bidrar till projektet på ett eller annat sätt! 204 personer som gillar på Facebook, studiecirkel, massor av nya bekantskaper och ny kunskap! Det här projektet växer till något som jag inte kunde föreställa mig hur bra det kunde bli! Det värmer och ger hopp att det finns så många som är intresserade av ett alternativt sätt att leva och bo!
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

4 kommentarer:

  1. Men guu va intressant med tjäran och svarte Sören...blev sugen på att fixa egen tjära här ute på gården till sommaren :)
    Här har vi en mycket lugn och stillsam jul eftersom jag redan börjat få förvärkar (5 veckor kvar) Har du nåt bra namn på en liten grabb så får du gärna tipsa mig..kan tänka mig att vi har samma smak :)

    *** God Jul ***

    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år önskar roslagen Berit

    SvaraRadera
  3. *** och ett Underbart Gott Nytt År önskar jag dig och de dina ***


    ~Lycke

    SvaraRadera
  4. Lycke; Ja det är absolut värt ett försök! Så enkel metod! Å luktar himmelskt! Hoppas din jul och nyår blev lugn å mysig!

    Berit; Gott nytt år!!

    SvaraRadera