11 nov. 2010

Svarta bågar

Så idag under studiecirkeln blev denna och denna bågen svarta.

Före...

Färg 0,5l 195kr

Klart!

Jag tycker folk i allmänhet fegar så otroligt när det gäller färg. Allt blir vitt för att det känns tryggt och säkert. Dessutom denna vidriga idé om att vitt skulle vara en traditionell 'lantlig' färg, vi har aldrig haft det så vitt som nu! Mer färg säger jag! Våga! Om det blir fel är det bara att måla om. Men viktigt tycker jag är att se till att måla med en färg som funkar tekniskt med underlaget och som inte innehåller några farligheter eller lösningsmedel.

7 kommentarer:

  1. Ja! Mer färg tycker jag åxå! Måla.. eh.. SVART!

    SvaraRadera
  2. Håller med!! Mera färg behövs helt klart....vit, vit går bort. Men jag känner lite samma sak med svart....tycker inte heller det är någon färg.

    Men det är helt klart järvt att sätta svart på fönsterkarmarna...tror inte jag har sett det tidigare :-)

    SvaraRadera
  3. Haha, ja jag kan ju bara stämma in jag med, så går det när man bloggar mitt i natten!

    Färg(inte svart) kommer det bli i massor hos mig, men just med bågarna ville jag testa nått som jag heller aldrig sett, just gamla träbågar målade svarta. Inte så mycket mer som kommer bli svart kan jag lova :)

    SvaraRadera
  4. Linolja och tjära var nog det som gällde förr. Sen kan man säkert tillsätta lite rostfärgat vatten, jord, torkad hästskit m.m. för att få till andra färger men det där har jag ingen koll på :). Jag har hört att man kan blanda kåda med linolja utspätt med lite sprit och värma upp för att få till någon form av lack men brandrisken vid tillverkningen är nog överhängande...

    SvaraRadera
  5. Jag håller också med! Det känns lite som ett sjukhus och så sterilt om man har det "stilrent". :)

    SvaraRadera
  6. Kul att du också valt svarta fönsterkarmar.
    Det är så snyggt.
    Vi har det dock bara på insidan.
    Utsidan är av underhållsfri aluminium.
    Som sagt har vi renoverat färdigt :-)

    Hoppas du får tätt och varmt snart!
    Kram Helene

    SvaraRadera
  7. Ja, mer färg åt folket tycker jag. Vi ska ha engelskt röda bågar i huset har vi bestämt, resten blir gröna nyanser på utsidan. Det där med att variera nyanser i samma färg gör att resultatet blir mer levande.

    SvaraRadera