12 nov. 2010

Nytt försök!

Efter gårdagens fatala försök att inspirera till att använda mer färg gör jag ett nytt försök. Till takfönstret i garderoben har jag satt ihop en båge som jag målade klart idag.

Grundad med linoljefärg som jag brutit med cinnober röd och ultramarinviolett. Lite för mesigt babylila för min smak så...

...på grundfärgen blev det två lager av filmjölksfärg med samma pigment.
Filmjölksfärg är skitenkelt att göra, blanda helt enkelt bara filmjölk och pigment. När den torkar blir den lite ljusare och matt men för att behålla den såhär nymålat blank kan man till exempel olja den eller lacka den, förslagsvis med linoljelack, som bara innehåller linolja och tungolja. Skitbra!

5 kommentarer:

  1. Det är häftigt att man kan använda fil och öl att måla med.. :) Har du provat måla med öl? man kanske mest gör det inom konst..

    SvaraRadera
  2. Så skitsnyggt!!! Jag gillar ju lila :))..men det blir snyggt med dem svarta fönstren med :)))... Jag håller med om mer färg till folket :))

    SvaraRadera
  3. Tack vännen *****
    Vet att det kommer bli underbart läckert hemma hos dig - önskar nästan JAG var gift med dig :)
    Håller med om att folk är färgrädda. Det finns ju inget finare än målade (färgade) fönsterbågar eller dörrlister. Jag försöker få mannen att begripa det också, men han är lite mer konventionell :) Men jag ska inte klaga för mycket för det är massor han ändå går med på...
    Vacker lördag till dig...

    Kramar Lycke

    SvaraRadera
  4. Sofia; verkligen, då vet man verkligen vad det är man målar med! nix, men det borde jag lägga till på 'att testa'-listan!

    Helena & Egge; visst blev det! :)

    Lycke; Haha! Bästa komplimangen! Kramar!

    SvaraRadera