5 nov. 2010

Lättreglar

Har varit lite dött här på sistone, men nu händer det saker!

På söndag kommer taket att isoleras, med lös träfiber, så inför det har det förberetts. Till exempel har jag gjort takstolarna djupare, så att taket blir 300mm tjockt. Jag skulle bara kunnat köpt 170mm breda reglar och satt fast direkt på takstolarna. Men framför allt att slippa köldbryggan men även slippa tyngre och dyrare reglar finns ett alternativ, att göra enkla egna lättreglar. Jag tog 95reglar som jag på ena sidan 'hängde upp' med masonit i takstolen. Det kanske inte ser så stabilt ut men de sitter även fast nertill och i den horisontella bjälken. Om det inte hade blivit stabilt vore ett alternativ att sätta på masonit på andra sidan med och fylla hålrummet med isolering, men det behövs inte här. Hänger ni med?

2 kommentarer:

  1. Smart!
    Det skall jag kopiera till vår andra lägenhet på gården.

    SvaraRadera
  2. Ja supersmart! det tycker jag du ska göra! :)

    SvaraRadera