30 nov. 2010

Isolerig i tak!

Innan snön kom och det fortfarande var en solig fin höst blev taket isolerat och nu har jag äntligen fått tummen ur och tänkte visa hur det gick till. Mer fakta om bra alternativ isolering kommer i ett inlägg längre fram.

Lastbilen backade upp mot bygget.

Strömmen kopplades in och en lång slang drogs in i huset.

Inne i lastbilen förbereder Rickard med att plocka fram träfiberisoleringen som ligger i hårt packade balar.

De stoppar han ner i maskinen som finfördelar den och blåser in den i slangen...

...som Tommy här blåser in i taket. I fack som är avgränsade av lättreglarna jag gjorde förut. Här blåser han in isoleringen i det andra facket. Fördelen med lös isolering är att den lätt fyller ut varenda skrymsle.

En timme tog det för hela taket att bli klart! Och apropå Tommys skyddskläder och mask på bilden innan kan jag säga att det överraskade mig hur lite det dammade. Lät gjorde det heller knappt, det gick förundransvärt fort, tyst och smidigt!

Jag startade detta projekt ensam med två huvudsakliga mål, att få någonstans att bo och att inspirera fler till att välja att bygga och leva på ett mer eftertänksamt sätt. Det känns otroligt kul och smickrande hur fler och fler blir en del av detta projekt på ett eller annat sätt och tror på det jag, numera vi, gör. Och nu kan jag stolt presentera att Cremab gått in och sponsrat mig med största delen av isoleringen. Ett stort Tack!

4 kommentarer:

  1. Wow, fy sjuttsingen så roligt! Jag lovar att jag ska anlita Cremab om jag någonsin ska isolera ett tak!

    SvaraRadera
  2. Ja! :D Ja dom har inte bara lös isolering, skivorna jag isolerar väggar och golv med är från dom med! Skitbra!

    SvaraRadera
  3. Fint blir det :)
    Vad har du använt för ångbromsduk i taket? Håller på att renovera ett liknande uthus och tänker nog köra med Geotextil men det är ju bättre om det finns en särskild duk. Vill också ha diffusionsöppna väggar och tak.

    SvaraRadera
  4. FH Fleece Ångbroms har jag använt; http://www.cremab.se/Angbroms.aspx

    SvaraRadera