14 okt. 2010

Takfönster i garderoben!

Precis som jag skrev här blev det ett takfönster i garderoben nere. Det blir min väldigt enkla motsvarighet till att jobba med avancerat dagsljus, där man till exempel kan dra in dagsljus via fiberoptik eller jobba med speglar och prismor, som typ ett bakvänt periskop för att få in dagsljus i byggnader.
Med detta fönster får jag ljus i garderoben under hela sommarhalvåret, under vinterhalvåret fyller jag hålet med isolering. Och för er som inte riktigt hänger med, garderoben går alltså in i vedboden, där den är skyddad mot regn och rusk, alltså kan jag ha en väldigt enkel version av ett takfönster!

Hålet, utan båge än så länge, den ligger och väntar på att få bli glasad. Och taket på garderoben är än så länge inte isolerat som ni kanske ser..

Som list som bågen ska vila på tog jag några överblivna brädor pärlspont, klyvde av fjädern så pärlan blev kvar, tada! en fin list!

6 kommentarer:

  1. Tänkte säga något lite mindre pinsamt.
    - Fifan vilken cool garderob!

    SvaraRadera
  2. Japp! ...det är så bra tänkt det där.
    Sen kan du komplettera med en enerigsnål led-lampa för vinterhalvåret. Jag tror svenskar i allmänhet glömmer att vi har väldigt ljust på sommaren och att lampor faktiskt inte behövs om man kan få in ljuset på annat sätt.
    Hur skall du göra med ventilation? Också upp till veboa?
    Klädgarderober utan ventilation är örk, säger jag som bor i stan och har haft några som har varit heltäta, kläderna lunktar unket direkt.

    /Mimmi, som dricker vitt vin med bubbelvatten..

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad över ditt engagemang och den fina bloggen! Kommer själv från Dalarna men bor nu i Visby där jag pluggar byggnadsvård. Jag har fått en känsla av att intresset för b-vård och ekobygge är svalt i Dalarna. Du har ju bevisat motsatsen! Upplever du själv att intresset är stort eller litet? På uppgång kanske. Jag kommer gärna på studiecirkeln nån gång när jag är hemma.

    Lycka till med allt. /Malena

    SvaraRadera
  4. Mimmi; Precis!
    Just denna garderob blir öppen, mer ett ställe att hänga av sig ytterkläderna på. Under trappen blir det en garderob med dörr, och den blir ventilerad inåt rummet! :)

    Malena; Kul!
    Vet inte om det är speciellt här. När det gäller byggnadsvård är det väll som i resten av landet att det mest bara suckas åt det och att många har nån inställning att bara man målar huset med rödfärg och vita knutar så är det traditionellt och kulturhistoriskt rätt. Men inom ekobygg känns det lika som i resten av landet, att det är på g. Byggutbildningarna på högskolan tex har en hel del inriktning på just det har jag förstått. Men i den bubbla jag lever i tycker de flesta att ekobygg och byggnadsvård är jättebra så det är nog svårt att ha nån objektiv syn på det hela :)
    Du är jättevälkommen! Bara att höra av sig!

    SvaraRadera
  5. det här med takfönster fick mig att tänka på en metod som används i brasilien. tyvärr för kallt i sverige skulle jag gissa, men det är rätt häftigt ändå! http://www.youtube.com/watch?v=ZBPtjXVtRv0

    SvaraRadera