13 okt. 2010

Studiebesök Villa Paradiset


Bilden kommer härifrån.
Igår var vi i studiecirkeln iväg på vårat första studiebesök, Villa Paradiset, ett nytt energismart hus i Borlänge. Ett hus som i stort sett är totala motsatsen mot det vi bygger. Här fokuserar man i princip bara på täthet, mycket isolering och energismart teknik som solfångare, solpaneler och värmeväxlare. Jag tycker det är jättebra och kul att hustillverkarna börjar engagera sig men tyvärr tycker jag att de bara fokuserar på en liten bit av hela processen.

Onödigt stort och inte så effektivt planerad planlösning, hög takhöjd, stora fönster, jag saknar vindfång vid entrén, samma gamla vanliga material som inte är så miljövänliga vid varken tillverkning eller avfall eller är så hälsosamma att arbeta med eller att bo i och så otroligt mycket elapparater. Kul var dock att se att de hade tvätt och diskmaskin som tog varmvatten direkt från ackumulatortankarna, något som jag vet har varit svårt att få tag på förut. Men om jag skulle byggt hade jag till exempel byggt bort behovet av kylskåp med ett jordkylt skafferi och även byggt bort behovet av torktumlare. I detta hus gjorde torktumlaren av med hälften så mycket energi som en vanlig, jättebra! Men den funkar i x antal år och om 10år, eller 5år finns det mycket mer effektiva som man "måste" byta till. Jag hade som sagt byggt bort behovet helt genom att byggen en så kallad "torkholk", en dörr i väggen där man kan hänga tvätten på utsidan av huset i en "holk" med skydd mot regn och eventuell stöld, och som med rätt underhåll sitter där i en evighet. Dessutom slipper du all fukt den blöta tvätten avger inomhus, och ja, det går utmärkt att hänga tvätt i minusgrader!

Så ett tips om ni ska bygga eller bara är intresserade, gå på så många studiebesök ni kan! Det är en sak att läsa om ett hus och ett annat av att ha varit där. Man lär sig massor och ser hur man själv inte vill och vill ha det!

5 kommentarer:

  1. Det är konstigt vad lite som tänks vid hus- byggnation trots allt.Man har säkerligen fönster på norrsidan och så stora fönster som inte fyller nån direkt funktion som en del av passivhus.

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant kritik av det försöket till mer miljövänligt byggande! Det är en ren aha-upplevelse och en rätt omtumlande perspektivförskjutning att läsa vad du skriver.

    SvaraRadera
  3. jag pluggar till planeringsarkitekt nere i Karlskrona och sitter just nu med mitt examensarbete om hållbar stadsutveckling. Tråkigt att höra att passivhuset ni besökte inte höll måttet. Det är riktigt intressant att följa bloggen och engagemanget. Du skriver om torkholk, har sett det i ett exempel på en tidigare föreläsning men kommer inte ihåg var exemplet var hämtat ifrån. Har ni sett några bra exempel?
    /Frida Fälth

    SvaraRadera
  4. Anonym; Ja tyvärr är det oftast så...
    J; Aj lav jo too 44gubb!
    Minna; Intressant att du tycker så! :)
    Frida; Välkommen! Ja, somsagt tycker jag det är så tråkigt att de fokuserar endast på en liten bit.
    Kul att du gillar projektet! Jag har sett exemplet i boken Byggekologi, där är det taget från ett hus i Kalstad, kvarteret Brandmästaren.

    SvaraRadera