27 okt. 2010

Masonit

Nu är det äntligen dags för min kärleksförklaring till materialet träfiberskiva, eller produktnamnet Masonit som det är mest känt som.
När jag letade fakta kom jag över så bra texter skrivna av Pernilla Lindström så min fakta är en kortvariant av hennes texter som du kan läsa här och här. Boken Masonit: de oanade möjligheternas material skriven av Jonas Fröberg har jag även beställt och väntar med spänning på!

Masonit fick sitt genombrott i Sverige efter Stockholmsutställningen 1930. Med sin släta lättstädade yta blev den snabbt en favorit i folkhemmet, både vid nybyggnation och vid renoveringar där man lätt kunde gömma de gamla svårstädade träpanelena. Som mest fanns det 19 st fabriker i Sverige men nu finns det bara två kvar, Masonite AB i Rundvik och Karlit i Karlsholms bruk söder om Gävle. Träfiberskivor finns i olika tjocklekar och både hårda(Masonit) och porösa(mest känt som Treetex) och kan användas både inomhus som till exempel inredning, isolering, innertak och väggbeklädnad och utomhus som väggbeklädnad, underlag för puts och även yttertakbeklädnad, med då den oljehärdade varianten.
Masonit består enbart av trä och vatten som värmts upp och sedan pressats samman utan tillsatser. Masonit från ­Masonite AB var också det allra första bygg­materialet som godkändes och rekommenderades av Astma- och Allergiförbundet i mitten av 1990-talet. Det är även böjbart och formstabilt och förändras inte med tiden. Masonit spricker inte och ger inga stickor. Den är naturligt motståndskraftigt mot fukt och motstår dessutom extrema temperaturer. När en masonitskiva är uttjänt kan den brännas eller komposteras.

Ja som sagt, ett grymt bra material som tyvärr inte används så ofta idag. Jag kommer ha det på råsponten för att få en slät vägg inåt och nu har jag ju även använt det som vindskydd, men mer Masonit kommer det bli, det lovar jag!

5 kommentarer:

  1. Det är så roligt att höra, jag var helt övertygad om att det var ngt läskigt bindemedel i ;)

    SvaraRadera
  2. Intressant! Tack för allmänbildningen!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar också masonit, fast jag har inte använt det så mycket. Det är ju shysst att man kan böja skivan och göra runda släta former med den också. Det vill jag pröva på!
    Då ska den fuktas först och sedan spännas (spikas) upp på formen där den sedan torkar/krymper på plats, om jag förstått det rätt. Lite som när man spänner takpapp eller akvarellpapper. Låter roligt och snyggt, men jag har som sagt aldrig provat än.
    Jag kanske ska bygga ett runt dass på det sättet?

    SvaraRadera
  4. En gång sommarjobbade jag på fabriken i Rundvik där träfiberskivorna Masonite tillverkades. Där luktade gottgott!!!

    SvaraRadera
  5. Carolina; Ja, det är det många som tror!

    Eli; varsågod!

    Elin; Precis! Runt dass låter grymt!!

    Viola; Å va fint att det till och med luktade gott!

    SvaraRadera