22 sep. 2010

Färg

De färgtyper och ytbehandlingar jag har planerat att använda och har använt mig av hittills till bygget är följande: limfärg, linoljefärg, äggtempera, lerfärg, äggoljetempera, filmjölksfärg, linoljevax, linoljelack, såpa och slamfärg.
Jag vill använda mig av färg där jag utan experthjälp lätt kan förstå vad den innehåller. Där ingredienserna kommer från naturen. Färg som inte innehåller några konserveringsmedel. Färg som är diffusionsöppen. Färg som är lätt att underhålla. Färg som har en dokumenterad historia.

Svensktillverkade kvalitetspenslar finns här.

Framtidens färg är jag rätt säker på är färg som man blandar ihop själv. Där man slipper transportera runt på vatten som man gör idag och där man blandar så mycket man behöver och slipper konserveringsmedel. Precis som förr i tiden men modernt. Det finns faktiskt redan! Av jords äggoljetempera och Ekologiska Byggvaruhusets lerfärg, båda i färdiga nyanser som man köper som torrpigmet och blandar ut när det är dags att måla. Milis Ivarsson på AvJord sitter även på stora kunskaper om hur hennes färg funkar i olika ljus, som nya LED belysningen. Framtiden alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar