25 aug. 2010

Skiss på köket


Här kommer en grov skiss på hur jag tänkt mig köket. Överskåpsplaceringen är väldigt höftad och den uppmärksamme ser att jag ritat in två fönster fast det på originalritningarna bara är ett, men jag tror att det blir bättre med två.
Alla köksskåpen är här ommålade i vitt med ljusgula luckor. Mahognyplywooden sitter på väggen. Diskbänken, som ni ännu inte fått se någon bild på, längs till vänster, sen en lång massiv bänkskiva och längst till höger ser ni mitt skafferi. Någonstans på bänken har jag tänkt mig en liten gashäll med två lågor. Ugn måste jag ha en men har inte riktigt bestämt mig om den ska sitta längs med denna vägg eller någon annan stans. Där det är grått under bänken kommer det inte vara några skåp. Jag vill att det ska finnas möjlighet att sätta in ett kylskåp eller diskmaskin. Men jag kan tänka mig att ha öppna hyllor där eller tex en platts att skjuta in köks-ön som jag håller på att bygga.

9 kommentarer:

  1. Jättefint! Spänd på att se det färdiga resultatet!

    SvaraRadera
  2. Ser jättebra ut!
    Också nyfiken på resultatet!

    SvaraRadera
  3. Ja, tänk när vi kommer så långt... :) Snyggt ser det ut iaf!

    SvaraRadera
  4. Alltså, nu kommer ett inlägg från en gnällig gammal kärring, men jag har bott på många ställen och haft många kök, och även levt på två ställen UTAN kakel över diskbänken, och det är inte roligt.
    Kakel är det absolut bästa som stänkskydd, och behöver inte bli dyrt om man kan fynda lite begagnat. Kan bli riktigt roligt också om man hittar udda plattor och sätter ihop. Vanligt vitt är också snyggt och gör det ljusare i köket också.

    /Mimmi, Eder Auktoriserade Tant

    SvaraRadera
  5. M, Helene och Ida; Jag med! Men ja, det är en bit kvar :)

    Mimmi; Äntligen lite gnäll!! :) Jag gillar och testa nya saker, och jag tror att ytan efter att jag vaxat mahognyn borde bli väldigt lättstädad. Lacka ytan vore också ett alternativ, då blir det precis som båtinredningar. Dessutom kommer diskbänken jag har valt ha en hög kant upp mot väggen.
    Om det inte funkar är det bara att byta till kakel! :)

    SvaraRadera
  6. Ajm skepptisk, som skutskepparn på Ångermanälven sa.
    Ha du ett liiiiiiiitet öga öppet efter kakel när du ändå rotar efter byggsaker, jag menar, du lär väl behöva lite på dass också för handtvätten?

    /Mimmi, Kantarellstekare och Vindrickare just för närvarande

    SvaraRadera
  7. Bjuder på lite mera "gnäll"... jag reagerade lite på att du planerat att eventuellt ha ett kylskåp under arbetsbänken. lever som bäst med ett kylskåp på golvnivå, och det är verkligen enormt opraktiskt, mer än man kan föreställa sig på förhand. Oöverskådligt och obekvämt att behöva sitta på huk för att sätta in och ta ut saker. När jag låg hemma sjuk för ett tag sedan höll jag på att gråta varje gång jag var tvungen att ta något ur kylskåpet eftersom huvudet gjorde så ont när jag böjde mig ner och reste mig upp.
    Att diskmaskinen kan stå på golvet är inte så konstigt, den fungerar ju enligt utdragsprincip. Men kylskåpet... Fundera över om du verkligen vill ha det så.

    SvaraRadera
  8. Mimmi; Har redan lite gammalt kakel på lager men ha inte riktigt bestämt mig hur jag ska ha det inne på toaletten än...

    cassiopeia81; gnäll på bara! :)
    Alltså, om allt går som jag vill kommer jag inte behöva något kylskåp, då kommer skafferiet längst till höger i bild fungera som kylskåp. Vill bara ha en plats under bänken där det finns möjlighet att ställa in kylskåp/diskmaskin om nu skafferiet inte skulle funka, eller om någon annan som verkligen tycker sig behöva ett kylskåp/diskmaskin skulle flytta in istället för mig. Jag vill inte låsa mig för att jag bygger på ett visst sätt.

    SvaraRadera
  9. Detb lir ju kanonfint det där!! Är så vansinnigt imponerad av ditt kunnande och fixande i byggsvängen - får kanske gå på kurs hos dig en dag :)
    Tycker ljusgula kökluckor är underbart , och idén om köksön är klockren!

    Massa kramar Lycke

    SvaraRadera