3 aug. 2010

Mur


Har börjat lägga upp en kallmur av sprängsten mellan plintarna, bra blir det!

2 kommentarer:

  1. Underbar blog! SItter och går igenom hela bloggen efter ett tips av en vän.

    varför gör du en kallmur? I vilket syfte alltså? (bara okunskap, inte kritik :D)

    jag undrar också om du kommer gräva för jordrör? 20m är ganska långt om de ska va 1m djupt...

    SvaraRadera
  2. Tack!

    Blir en kallmur för att jag dels har väldigt mycket sprängsten från när vi grävt till röret. Dels vill jag hindra den värsta snön att driva in under huset och dels vill jag hindra mina hönor från att komma in under där, de gillar nämligen att lägga ägg på skyddade platser.
    Anledningen till varför jag inte murar med bruk är för att jag vill ha kvar fördelarna med plintgrunden att den jämt är ventilerad. En torpargrund måste man se till att den är ventilerad efter årstiderna.

    minst 20 meter är det jag fått rekommenderat, det måste ju vara rätt långt för att luften ska hinna värmas/kylas. Och ner till frostfritt djup måste det för att marken ska hålla jämn temperatur året om.

    SvaraRadera