7 aug. 2010

Fina Ruth!

Som jag skrev tidigare så ville jag verkligen forska vidare om Olssons-killarna som skrivit sina namn i uthuset.
För två år sedan kom en pigg tant hit för att hälsa på, hon hade bott här på gården mellan 1950 till 1955, åren innan mina farföräldrar flyttade hit.
Enligt mina förteckningar över vilka som bott på gården så var hon även dotter till paret som bott här åren innan, Johanna och Lars Olsson. Visste hon vilka Olssons-killarna var? Kunde det även vara så att hon var syster till dem?
Jag letade fram hennes telefonnummer och ringde. Visst var Helge, Gunnar och Allan hennes yngre bröder och visst ville hon träffa mig för att berätta mer och visa foton!

Ruth, född 1916, snart 94 år, berättar piggt på sjungande dalmål om hur hennes familj kom till arrendegården på Glamsarvet.

Under tidigt 40tal flyttade Ruths yngre syster Dagmar till en gård här längs vägen och jobbade som barnflicka, hon blev kär i mannen som bodde här på gården med sina föräldrar. De gifte sig och flyttade hit.
Några år senare bestämde de sig för att flytta och Dagmar & Ruths föräldrar Johanna och Lars flyttade istället hit 1945 från byn Kjällsjön i Gästrikland. Med flyttade även de yngsta bröderna i syskonskaran, Helge, Gunnar och Allan, då 21, 20 respektive 16 år. Efter fem år så skiftade dom igen och Ruth, hennes man och två barn flyttade hit och bodde här i fem år.

Ruth och maken Helmer framför huset tidigt 1950-tal.

En påfågel kom en dag gående till gården för att stanna. Här med vedboden till vänster i bakgrunden.

Här är de i egen hög person, Gunnar och Helge med huset och udden i bakgrunden.

Vad Ruth dock var helt säker på var att det inte var bröderna som byggt uthuset, det stod där när de flyttade dit, de gillade bara att skriva på saker, speciellt Allan. Men alltså måste uthuset vara byggt tidigare än 1940. Jag har eventuellt mer info på gång, jag återkommer!

4 kommentarer: