21 aug. 2010

Bänkskiva

Jag tänkte att jag skulle göra en mobil köksö av lådhurtsen ni ser till vänster på denna bild. Kan tycka det är lite tråkigt att stå och titta in i väggen när man lagar mat, speciellt om man är flera. Så en liten köksö med förvaring och hjul under så man kan placera den där man behöver blir perfekt.

Jag började med att ta loss och fixa till bänkskivan. En rejäl rengöring med såpa först, sen skrapade jag av kantlisterna lätt med en färgskrapa, slipade och oljade in med linolja. Som ny!

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Såna bänkskivor önskar jag det fanns här i köket också...

    SvaraRadera
  2. Jag har precis en sån där bänkskiva i stugan. Gillar den och skulle också tagit tag i den om den inte varit så skadad som den tyvärr är. Mycket snyggt hursom!

    SvaraRadera
  3. Effy; Ja de är riktigt fina! Kommer bara bli köksön som får en sån, den långa bänken blir massiv i trä, har dock inte bestämt vilket träslag än.

    Eijnar; Ja de som satt i köket i stora huset var i riktigt dåligt skick med tyvärr. Och efter mina efterforskningar verkar det vara omöjligt att få tag på den gamla sortens skiva, och de som nytillverkas idag faller mig inte i smaken.

    SvaraRadera
  4. det kan nog bli hur snyggt som helst. Ser fram emot att se det färdiga resultatet

    SvaraRadera