21 juli 2010

Slipat golv!

Övervåningens golv, till skillnad från nedervåningens var spontat, så därför valde jag att behålla det. Men då det har varit just ett uthusgolv var det inte av bästa kvalité, sprickor, ojämnt, fläckar, kvisthål, spikat uppifrån och helt oslipat. Men jag ville ha det kvar plus att jag ville testa på att slipa golv vilket jag aldrig provat, så jag gjorde ett försök, och bra blev det!

Först knackade jag ner all spik så jag inte skulle slipa i dem. Sen var det bara att börja. Diagonalt med de två grövsta papperen (24 & 36) för att få det jämt, sen längs med med de finare papperen (60, 100 och 120). Lite trixigt var det men mest tålamodsprövande, lång tid tog det, 5-6 timmar skulle jag tro att jag höll på. Men kul, man märkte efter varje papper hur det blev finare och finare. Nu är det lite småpill som är kvar men det sparar jag tills det är dags att måla det, mer om det sen!


Före...

...och efter!

Här kan man se att jag plockat bort räcket runt hålet och om man kollar riktigt noga kan man se att jag lagt i en golvbit på tvären precis där man kommer upp för trappen då golvbrädorna var trasiga där.

Idag har Emily varit här och hjälpt till, bland annat så täckte vi golvet så vi kan fortsätta bygga!

Och ja, 500kr för att hyra golvslip ett dygn + slippapper!

9 kommentarer:

  1. Var det svårt? Jag har tänkt pröva länge nu, men inte fått tummen ur, vi har ju plankgolv i hela huset och 50-talsparkett i resten i princip, så det skulle vara bra om man kunde göra det själv....

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj vilket vackert golv det blev! Jag skulle klura på att behålla lite av karaktären på det gemom att lasera och inte måla med täckande färg.
    Sitter just och kolalr på din beskrivning av väggarnas uppbyggnad med de olika skikten och isolering mm, väldigt intressant för en byggnovis.
    Bra blev golvet!
    /Mimmi

    SvaraRadera
  3. Movarp; Alltså, mest tålamodsprövande då det tar så lång tid. Men man klurar ut rätt fort hur det tekniskt funkar. Kanske inget för den otålige med tummen mitt i handen. Men som ni håller på och bygger så tror jag att det inte är nån match!

    Mimmi; Kommer måla med linoljefärg så det blir täckande. Däremot så är det mer karaktär på de än det ser ut på bilderna. Tycker själv att det är lite trist med helt släta golv som är målade då de blir lite döda, men tror inte det kommer bli något problem med detta!
    Kul! Kommer mer detaljerade beskrivningar om varför jag valt att använda vissa material framöver med!

    SvaraRadera
  4. Tänkte lite sen på att ditt golv är ju gammalt och lagt för länge sen, och att dessa brädor fördmodligen har en högre kvalitét än motsvarande man kan köpa idag?
    Förr var man ju noga med även det som var sekunda, vilket det nog var vad man köpte för att bygga uthus.

    Roligt hur du använder de smala lattorna du fick gratis, inget fel på det, bara smart. tycker jag.
    Ser väldigt mycket fram emot väggbygge och isolering m m, för man vill ju lära sig. Just att du försöker bygga grönt och återanvänder är så himla intressant!
    /Mimmi

    SvaraRadera
  5. Nja, de har inte samma kvalité om man jämför med ett golvvirke idag. Men garanterat bättre kvalité om man jämför med något man skulle lägga som golv i ett uthus idag! :)

    Ja, jag tycker det är kul att visa att det går att bygga miljövänligt hela vägen, de flesta verkar bara låsa upp sig på energieffektiviseringen idag vilket jag tycker bara är en liten del! :)

    SvaraRadera
  6. du är så duktig och inspirerande jag vill bara ha mer och mer...

    SvaraRadera
  7. Vilket härligt byggprojekt.
    Men försök inte mygla med kostnaderna. ;)
    Vad kostade splippapprena?
    /David (en som läser mycket på alternativ.nu)

    SvaraRadera
  8. David; Golvslip ett dygn + slippapper kostade 500kr.

    SvaraRadera