26 juli 2010

Jordrör


Något som jag tycker alla hus borde utrustas med är in-luft från jordrör till ventilation och skafferi. Varför ha ett gigantiskt kylskåp som står och slukar el/producerar värme och en AC anläggning när man kan få kyla utan att använda någon el?
Det går ju att ha ventiler från skafferiet rakt ut i luften men bäst är att låta luften gå genom ett rör i jorden först. Då temperaturen på frostfritt djup håller sig på några plusgrader året om värmer den luften på vintern och kyler på sommaren!
För att få drag i röret utan att använda en elektrisk fläkt kan man till exempel använda en aspirator eller måla röret på taket svart.

- Minst 20m långt, ca 2dm i diameter och minst 1m ner i marken är de mått som rekommenderas på forum, men det får man ju anpassa till var i Sverige man bor.
- Lägg inte jordröret bredvid avlopp/vattenrör i marken då marktemperaturen på vintern sänks runtom jordröret och det finns risk att avlopp/vatten fryser!
- Rören skall läggas med lutning från huset så att eventuellt kondensvatten kan rinna bort, som på min ritning här ovan, ner i en liten stenkista.
- Självklart är det finmaskiga filter i rörens öppningar så att inga ovälkomna vänner eller annat otrevligt kan ta sig in.

Mer om hur jag ska utforma mitt skafferi kommer senare!

7 kommentarer:

  1. Detta slog mig som självklart när jag läste detta ändå har man inte tänkt på det. Mycket intressant!

    SvaraRadera
  2. Men, dum fråga, hur blir det med snö och så? Snöar det mycket kommer väl det röret som står åpp på backen under snön? Blir det ventialtion ändå?
    /Korkade Mimmi

    SvaraRadera
  3. Einar; Visst är det!

    Mimmi; Alltså, röret bör väll sticka upp ca en meter i alla fall, vilket det kanske inte ser ut att göra på min illustration. Och om/när det blir mer snö än det får man väll gå dit och skotta undan :)

    SvaraRadera
  4. Tänkte inte på det!
    *tar på mig dumstruten*
    / :-D Mimmi

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Har just skrivit ett inlägg om det och länkat till dig. :) Jag lånade din ritning, säg till om det inte är okej.

    Glad sommar!

    SvaraRadera
  6. nyfiken på hur det funkar! inte i princip utan i verkligheten;)
    har du gjort mätningar på temp i skåpet och vilket luft flöde det är?

    SvaraRadera
  7. Jag är också nyfiken på den frågan! Och la du ner separata rör för ventilation och kylskåp?
    Mvh Klas

    SvaraRadera