24 juli 2010

Gavel-fönster


Som ni kanske sett på mina ritningar så blir det nya fönster på båda gavlarna. Hittade två av dessa bågar i vintras. 1500kr för två var kanske lite dyrt, men jag kunde inte motstå dem. De ska renoveras och till den ena, som ska sitta i den isolerade bostads-delen, ska jag sätta ihop en karm och innerbåge.
Vissa kanske ifrågarsätter varför jag väljer såpass fina fönster när jag vill behålla intrycket av ett uthus. Men om man studerar gamla lador så ser man att det är rätt vanligt med stora vackra fönster på gavlarna för ljusinsläpp!

Som ni ser ska man inte luras av lite skruttig färg!

4 kommentarer:

  1. Gamla fönster har det bästa trät.

    Riktigt kärnvirke använde de förr. Jag tycker inte du slösat pengar på vackra fönster.
    De kommer hålla länge!

    Kul att följa din resa.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  2. Det är precis så jag resonerar med. De har säkert 100år på nacken redan och är i perfekt skick, så med rätt behandling så kommer de lätt hålla 100år till!
    Kul att du följer!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Som sagt, gårdagens virke och dagens går inte att jämföra! Dessutom är fönstren "räddade" och satta i sammanhang med hela gården, och kommer att vara som smycken för hela stället. Bra jobbat! (PS ...hur mår Pipen? :-D )
    /Mimmi

    SvaraRadera
  4. Mimmi; Tack! :)
    Pipen mår bara bra! Har två till hönor som ruvar nu så det kan nog bli fler små pipar innan sommaren är slut! :D

    SvaraRadera