10 juli 2010

El


- Jag tänker endast använda mig av grön el, helst av allt skulle jag vilja producera min egen el men det får bli ett framtida projekt. Kom gärna med tips ni som är mer insatta!

- Anpassa huset så jag inte behöver använda så mycket el, eller så att jag använder elen på bästa sätt. Spis och ugn kommer antagligen bli gasdrivna då jag hoppas på biogasen kommer även inom detta område inom kort. En mikro har jag inte haft i mitt hem på flera år. Kylskåp kommer jag inte ha något, blir istället ett jordkylt skafferi, som förhoppningsvis kommer funka lika bra. Frysen står i garaget mittemot där det är svalt året om och det inte behöver jobba för fullt för att kyla. Diskmaskin är ju verkligen onödigt så den skippar jag, trots att diska inte är något jag gillar så värst mycket. Tvättmaskin kommer att placeras i en framtida bad/tvättstuga som blir gemensam på gården.

- En elmätare ska jag ha så jag kan ha bra koll på hur mycket el just lägenheten gör av med.

- Använda mig av återvunna eldetaljer. I det här inlägget berättade jag om att jag fick plocka gratis där de rev en mack. På tradera hittade jag massor av gamla strömbrytare(bilden ovan) och elutag för 100kr. Jag behöver kanske inte nämna att jag tycker att det både är intressantare och snyggare med gamla prylar?

- Installerar utanpåliggande el. Jag ser ingen anledning att lägga elen i väggen, en otätare vägg (nej jag vill inte ha något installationsskickt då detta gör rummen mindre och jag behöver all yta jag kan få) och så finns risken att någon en dag drar en borr eller skruv i ledningen om den ligger i väggen. Dessutom tycker jag att utanpåliggande el är riktigt snyggt om det görs på rätt sätt.

Då mina kunskaper om el ligger på en rätt låg nivå skulle jag vara väldigt tacksam om det är någon som kom med synpunkter och tips. Speciellt intresserad är jag av just att tillverka egen el och att utforma elinstallationerna på bästa sätt så att man inte utsätter kroppen för strålning och magnetfält.

7 kommentarer:

  1. Häj häj!

    Har ju grejat en del med el och funderat å läst mycket om hur man kan göra...
    Kan ju prata om det när vi ses nästa gång så kanske jag kan bidra med lite idéer.

    Jonas D

    SvaraRadera
  2. Låter som du har mycke bra idéer! :) Finns ju sjukt mycke att göra nu för tiden för att spara el! Jag ska försöka komma med lite med fler tips. Det kommer bli kalas! Kylskåp, frys, tvättmaskin, diskmaskin drar ju en del, så det är ju bra att du har kommit på bra lösningar för det! :D En spis måste man ju ha. oCH då är det väl jättebra med en gas-spis! Återkommer :) kram så länge!

    SvaraRadera
  3. Som yrkeselektriker så är jag mycket intresserad av olika lösningar på energi o elanvändning...Inom elbranchen finns det något som heter EMC-direktiv...som elsäkerhetsverket har utfärdat. Detts direktiv har att göra med säkra installationer som reducerar elektromagnetisk strålning. Det är lite mer komplicerat än man tror med elinstallationer, jordningssystem...det krävs yrkesfolk för detta.. Sedan är jag intresserad av Solpaneler som egentligen ger gratis energi..
    När man har rätt teknik till humana priser blir elen gratis...fortfarande dyra installations kostnader...men det blir billigare o billigare...gammalt elmaterial kan se trevligt ut...men det kan vara rent livsfarligt att använda....när det gäller infällda installationer görs de med hänsyn till att någon kan ska kunna borra o skruva i väggar..mm...Min framtids vision av elförbrukning är en kombination av sol o vindkraft och mänskliga innovationer...vi måste tänka mer effektivt...men också lära oss att spara på energi...

    SvaraRadera
  4. haha, okej, till personen som inte vill skriva ut sitt namn men gillar punkter; Självklart kommer jag ha en elektriker med behörighet som installerar min el. Självklart kommer jag inspektera mina gamla eldetaljer innan jag använder dem. Jag är inte dum.

    SvaraRadera
  5. Varför inte köra med 12V likström som i båt/bil ?
    Knappast nån strålning, du kör ju med minimala lampeffekter och du kan göra det själv.
    Men glöm inte att du måste tänka på dimensioneringen av varje kabel
    Och jag är elektriker.

    SvaraRadera
  6. Bra fråga. Det var ett tag sedan, ser jag nu, som jag skrev inlägget ovan och jag har diskuterat det där fram och tillbaka men har kommit fram till att det bästa nog är att köra på 220v i alla fall.
    Det är ju inte bara belysning utan div andra elapparater jag har, kanske främst ugn, fläkt och damsugare som drar en del.
    Att tillverka egen el idag känner jag kräver både engagemang och en hel del pengar vid installation. Det händer så otroligt mycket på den fronten och jag är faktiskt inte så engagerad, känner att det är bättre att vänta i några år.
    Dessutom har jag inte så stor elkostnad och den el jag köper är 'grön' så anledningen skulle i så fall vara mest för att vara självförsörjande.
    Dock blåser det en hel del här så det vore kul att ta vara på det, men det får i såfall bli ett framtidsprojekt. :)
    Vad tror du om mitt resonemang? Tar gärna emot tips!

    SvaraRadera
  7. Du kanske kan plocka nån idé från den här "lyxliraren" ?:
    http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Categories/%22Det%20Självförsörjande%20huset%22

    SvaraRadera