17 juni 2010

Toalett


För någon som bor som jag gör är det helt idiotiskt att installera en vattentoalett enligt min mening. Jag kommer bygga mig en egen urinseparerade torrtoalett i stället.
- inget slöseri med dricksvatten
- avfallet blir en resurs, gödsel till mina odlingar
- förlänger livet på avloppet avsevärt
- blir nästan oberoende (behöver sällan tömma brunnen)
- billigare
- bidrar ej till övergödningen

Jag tänkte först att jag skulle köpa mig en färdig torrtoalett men såg snart hur groteskt fula de är, jag skulle aldrig kunna ställa in en så plastklump i mitt nybyggda hem. Så ganska snart hittade jag instruktioner på hur man kan bygga sig en egen. Jätte enkelt, och så får man den precis hur man vill!
Den blir en stor låda med ett hål på översidan, precis som på ett dass, i hålet sätter jag separeraren Dass-isak där urinen leds ner med en slang med vattenlås på till en dunk. Fekalierna hamnar i en hink.
Lådan blir ventilerad för att ta bort eventuell lukt och fukt. Förhoppningsvis kommer det funka med självdrag men annars sätter jag in en fläkt.
Som toalettsits kommer jag använda den ni ser på bilden ovan som jag hittade här i ett uthus. En klassisk från Perstorps Produkter med gångjärn i metall och sits i härdplastmaterialet Isolit. Snygg är den och kommer hålla i många år till!

3 kommentarer:

  1. Spännande. Håller med, tycker heller inte de färdiga torrtoaletterna ser för roliga ut. Kan man få ta del av instruktionerna till egetbygge?

    SvaraRadera
  2. De är gräsliga! Har dock hittat en i porslin, Eco Dry http://wostman.se/ECO-DRY%20webb%2022feb.pdf, som jag gillar, men den måste man ha multrum under vilket jag inte har möjlighet till.

    Självklart ska jag visa hur jag bygger sen men här är en länk till en som byggt en som bygger på samma princip. Intressant läsning!
    http://off-grid.se/category/vatten-och-avlopp/ekologisk-toalett-vatten-och-avlopp/

    SvaraRadera
  3. Sågspåns toaletten är bra men jag har funnit att en fläkt är nödvändig, det är urinen som ibland luktar. Men nu har jag kopplat handfatet till min sågspånstoalett så att när jag tvättar händerna efter besöket så rinner vattnet ned i urin delen. Nu verkar det som att lukten försvunnit men vi får se efter lite användande. Vill man ha helt luktfritt ska man låta allt komma ned i en hink och täcka väl. Men man får mycket mindre tömmningar om man separerar urin och bajs, så jag prövar mig fram till jag funnit den bästa metoden.
    Följer din sida, jätte rolig läsning, helt i mitt tycke :)

    SvaraRadera