12 juni 2010

Planritningar

Nu äntligen ska ni få se hur jag har tänkt mig planlösningen. Det är alltså bara halva huset som ska byggas om, den västra halvan kommer även i fortsättningen vara vedbod. Det kanske även skall tilläggas att detta är en grovskiss där säkert mycket kommer hända på vägen, ni får gärna komma med förslag!

Före;

Efter;

Jag har valt att sätta igen den högra dörren och använda den vänstra då jag tycker att jag fick mest ut av planlösningen så. I hallen under trappen blir nu förvaringen av kläder och skor, ett annars svårmöblerat hörn.
Väggen nere är som ni säkert redan sett ett minne blott. Men på grund av att loftets golv vilar på den tvärgående regeln i taket måste en bit av väggen vara kvar, så därför valde jag att placera toaletten där den är.

Då huset står i ett rätt utsatt läge med mycket blåst från norr har jag valt att placera köksinredningen på nedre plan och en garderob med skjutrörrar på övre plan mot norrväggen som då funkar som extra isolering. I det nordligaste hörnet placeras ett välisolerat jordluftskylt skafferi, mer om det längre fram.

Den kruxiga lilla garderoben bakom toaletten ritade jag dit för att det finns så lite förvaring och även för att den funkar som extra isolering.

Jag har valt att inte sätta in så många nya fönster. Att välja placering noggrant och jobba med ljuset anser jag vara coolare än att smälla in panoramafönster hej vilt.
Ett litet fönster bredvid ytterdörren så att man ska kunna se ut mot gårdsplanen. Ett litet på toaletten, högt placerat, för att få in ljus men utan insyn.
Fönster i innerväggar gillar jag skarpt, så det kommer bli ett(ej med på ritningen) från toaletten, placerat mot taket, in mot köket för att få in ljus från det hållet. Och ett på övervåningen(ej med på ritningen) in mot vedboden för att få in ljus från det hållet och för att få utsikt över all fin ved!

Kaminen får en central placering för att värmen ska kunna sprida sig jämt i rummen. Placeringen blir även nära ytterdörren så man lätt kan bära in ved och ta ut sot. Skissar även på en vedsluss direkt från vedboden!

5 kommentarer:

  1. Jätte trevligt att följa din blogg. Du har bra och smarta lösningar. Jag ser fram emot mer!

    SvaraRadera
  2. Hej Sara,

    Jag kommer in lite sent i projektet, men jag gillart! En liten fraga bara, enligt skissen ligger "skorstenen"/roret utanfor "varm"-huset, dar varmen behovs. Varfor inte dra "skorstenen" innanfor vaggen sa den varmer hela vagen till taket? Estetik eller byrakrati?

    Mvh,

    /marc

    SvaraRadera
  3. Carina; Tack!
    Marc; Kul! Bra tanke, har funderat fram och tillbaka hur jag ska dra det där röret men har kommit fram till att det blir bäst att ha det på utsidan. Huset är såpass litet så röret tar för mycket utrymme om man skulle dra det genom loftet. Blir väldigt svårt att få ihop det med planlösningen med. Så är det!

    Dessutom, (Nu är jag ingen expert på skorstensrör) om man har ett isolerat rör ska ju inte så mycket värme läcka ut, och ett oisolerat rör vet jag inte om man får ha ur bandsynpunkt.

    SvaraRadera
  4. Okej! Jag ar inte heller ngn expert, men jag drommer om att bygga en skorsten/ror dar varenda liten bit energi tas tillvara, ist. for som idag da typ 90% av energin gar till krakorna.

    Jag har en idee om att man ska suga ner inkommande luft genom ett ror brevid sa att all varme byter plats, lite som en varmevaxlare fast utan el. Vet inte om det funkar utan flakt dock, da varm luft vill stiga.

    Jag nojer mig med murstocken salange, den ar nog den basta varmespridning jamte kakelugn man kan fa med en passivlosning (ingen el).

    Stort tack for efergy tipset och lycka till!

    /marc

    SvaraRadera