27 maj 2010

'-Miljövänlig isolering...tjaa...'

En sak jag börjar inse är hur svårt det verkar vara att få tag i bra miljövänliga byggmaterial. Och om jag, som har viss kunskap och koll, har svårt att få tag på alternativa material hur ska då familjen Svensson hitta? 'Tillgång och efterfrågan - vi har sortiment efter vad kunderna vill ha' Men hur ska kunderna få reda på alternativen? Byggprogrammen på TV är sponsrade av storföretagen och byggvaruhandlarna är upplåsta vid en leverantör och har noll koll.

Jag gjorde just en runtringning till Falun och Borlänges byggvaruhandlare, alla hade bara ett typ av material att erbjuda: mineralull (glas eller stenull).
'-Miljövänlig? Nja, glasull har vi ju, den är ju gjord av returglas. -Men är inte processen att tillverka glasull väldigt energikrävande? -jo det är möjligt...'
'-Miljövänlig isolering...tja, man skulle ju kunna säga att våran stenull är miljövänlig.. -Men jag har hört att det krävs mycket energi vid tillverkningen? -Jaha...det har jag inte någon kunskap om...'

Jag kommer välja bort mineralull. Dels för att vid tillverkningen av detta material krävs temperaturer mellan 1350-1500grader(källa: Byggekologi) för att smälta ner råvaran, dvs ruskigt energikrävande. Dels för att det inte känns rätt att sätta in ett material som man behöver rymdutrustning för att montera, eller ja, det är ju bara om det är över 1fiber/cm³ i luften. 'Vid arbete med dammande material ovanför axelhöjd bör man använda skyddsglasögon, andningsskydd och skyddskläder med huva som täcker axlarna. Skyddskläder bör vara av dammfrånstötande material och utan fickor, slag eller liknande.'
Eller som kan avge hälsofarliga gaser vid temperaturer över ca 150grader.
'När produkterna första gången upphettas över denna temperatur börjar bindemedlet sönderdelas och bildar då rök och gaser som kan vara irriterande och hälsoskadliga.'
Urdrag ur Swedisols broschyr God Arbetsmiljö

Alternativen som till exempel hampaisolering, linosolering, träfiberisolering och cellulosaisolering bara för att nämna några finns tydligen inte i Falun/Borlänge trakten. Vad jag kommer välja får ni veta mer om senare...

4 kommentarer:

  1. Två tips:

    Termoträ, sprutisolering eller skivisolering. De säljer via återförsäljare/företag i Sandviken t.ex. Vi ska anlita dem i höst för vår vind!

    Vital (finska), cellulosaisolering i skivform.Säljs via Bauhaus i Sverige, det finns t.ex. i Barkarby och Sundsvall, möjligen har dom det också i Uppsala.

    SvaraRadera
  2. Ett tips: Vi bor i fucking Falun! Här står tiden inte still! Den går bakåt fast inte tillräckligt långt! Så vi åker till Torsåker till åker vi så i morrn!

    SvaraRadera
  3. Sara, Sara, Sara!!! Det gamla drömhuset jag skrivit om i min blogg kommer ut till försäljning i dagarna! Jag ska göra allt för att kamma hem det! Då du, kommer jag säkert ha tusen frågor. Det är ett trevåningsruckel med källare. Mycket, mycket renovering isåfall! Woho!

    SvaraRadera
  4. Herr Movarp; Tack för tipsen! Har dock redan bestämt vad det blir men du ligger nära på tipsen! :)

    J; Torsåker is the shit!

    Emma; ÅÅH! Kul! Jag håller tummarna! Å fråga på du bara!!

    SvaraRadera