15 maj 2010

Köksinredning


I veckan plockade vi ner ett supersnyggt kök på jobbet, det lade jag vantarna på direkt. Lite rengöring och ny färg och det är som nytt!
Troligtvis är det från 1966 då huset vi jobbade i renoverades. Jag är rätt säker på att dessa typ av köksinredningar kommer bli ruskigt eftertraktade då de rivits ut på löpande band till förmån för 'jag-måste-ha-nytt-kök-att-glänsa-med-fast-jag-aldrig-lagar-mat' trend.
Välbyggda är de, i huvudsak av två material; furu och en tunn träfiberskiva (mest känd som vaumärket Masonite) dvs en skiva som endast består av trä och vatten som pressas ihop, den hålls samman av träets egna lim lignin. Ett material som jag tycker är ruskigt underskattat idag och som ni garanterat kommer få höra mer om här!

4 kommentarer:

  1. Mm ser fint ut! Häromdan såg jag sådana där köksskåp där överskåpen har skjutdörrar och skåpen lutar utåt på blocket.se - de gick fort som attans för när jag ringde var de sålda.

    SvaraRadera
  2. Du är klok som en uggla, bättre kök finns inte!
    Mimmi

    SvaraRadera
  3. Kanonsnyggt! Vi har sparat det mest av vårt kök från undervåningen när vi rev ut för renoveringen, det liknar detta, men är äldre, tanten som ägde huset fram till 1985 berättade att köket flyttas på 1950-talet. Det mesta ska användas när vi renoverar köket uppe i någon form tillsammans med delar ur ett äldre kök som jag köpte från ett gammalt hus som revs på Lustigknopp för 4-5 år sen!

    SvaraRadera