10 maj 2010

Hallgolv


I min minimala hall kommer jag lägga in detta kubbgolv. Jag tog vara på det när vi rev ut det på jobbet.
Kubbgolv är ett golv där man vänt på träet och har ändträet uppåt vilket gör att det blir otroligt slitstarkt, syns sällan men ibland i industrier eller offentliga lokaler. Ett snyggt och annorlunda alternativ till klinker!
Just detta är uppbyggt som ett vanligt spontat golv med de tunna kubbbitarna.limmade uppepå och är lackat. Men jag gillar mer oljade eller vaxade golv så på den vänstra biten här ovan ser ni hur jag testat att slipa av det på bandslipen och oljat in det med linolja, både med och utan svart pigment. Mycket finare nyans och lyster än det lackade, det svarta pigment skippar jag dock och troligen blir det vaxat med linoljevax i slutändan.

5 kommentarer:

  1. Coolt! Jag har sett ett sånt golv på en gammal verkstadsindustri för att sedan glömma bort det.
    Helt klart ett kul alternativ.

    SvaraRadera
  2. Underbart hela denna idé!!! Golvet är bland det snyggaste jag sett och linoljevax borde bli perfekt! Kommer med spänning att följa detta projekt! :)

    SvaraRadera
  3. Sjukt fint!!

    På Magasin 3 (konsthallen) i stockholm har de en jättelång trappa som är gjord efter samma princip. Dödssnygg!

    SvaraRadera
  4. Wow trodde bara sånt där fanns som skärbrädor!

    SvaraRadera